Fler än hälften av H&M:s Kinabutiker stängda på grund av corona

H&M-gruppen har för närvarande stängt 334 butiker i Kina på grund av corona-viruset, motsvarande drygt 64 procent av butiksbeståndet i landet.

Det uppger H&M-gruppens pressavdelning i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

“H&M-gruppen har 520 butiker i Kina och vi håller för närvarande 334 av dessa butiker stängda. Med tanke på rådande situation och att vi har tillfälligt stängt butiker så är en kortsiktig påverkan på vår försäljning oundviklig, men vi väljer att inte gå in på detaljer i dagsläget”, heter det i mejlet.

Det gångna verksamhetsåret 2018/2019, som sträckte sig till och med november 2019, genererade Kina en försäljning på 12 miljarder kronor, motsvarande ungefär 5,2 procent av koncernens totala försäljning.

Vilken påverkan har ni hittills märkt på era inköp från Kina?

“Kina är ett viktigt produktionsland för oss, men i och med att majoriteten av våra leverantörer i Kina redan hade för avsikt att hålla stängt i samband med det kinesiska nyåret, är produktionen i landet just nu väldigt låg, men sett över helåret ligger den på 20-30 procent. Om viruset fortsätter att spridas kommer vi behöva se över planeringen av vår produktion. Om så blir fallet kommer det ske i enlighet med våra ansvarstagande inköpsrutiner och på ett sätt som även tar hänsyn till våra leverantörer”, skriver H&M-gruppens pressavdelning.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här