För dyrt, Jobline

Jobline är först ut på börsen bland nätrekryteringsföretagen. Det verkar vara för tidigt och för dyrt.

Webföretaget Jobline har ambitionen att dra in mellan 640 och 800 miljoner kronor i en pågående nyemission. En O-listenotering om drygt en vecka hägrar. Anledningen till att Jobline går på börsen är att företaget behöver pengar till sin internationella expansion. Bolaget finns idag i elva länder. De vita fläckar på kartan som står näst på tur att erövras är Holland, Portugal, Belgien och Irland. Där räknar Jobline med att finnas innan året är slut.

Rekrytering via nätet är en gryende marknad med stor tillväxtpotential. Yngve Lundqvist, VD för nätrekryteringsbolaget Plenia, tror att en femtedel av all jobbrekrytering kommer att ske via webben inom tre år, en uppfattning som baseras på uppgifter från analysföretaget Forrester Research.

Men än så länge är rekrytering via webben som sagt i sin linda. Endast omkring en halv procent av all rekrytering sker via internet idag, enligt Plenia.

Tjänar inga pengar

Om framgångsprofetiorna ska slå in krävs att bolagen visar att de kan tjäna pengar. I dagsläget är det ont om lönsamma nätrekryteringsföretag. Jobline är inget undantag.

Det börsaktuella företaget gjorde en förlust på drygt 133 miljoner kronor under årets sex första månader, samtidigt som det omsatte 80.5 miljoner kronor. Bolaget räknar med att gå med vinst på helårsbasis först 2003, men räknat på månadsbasis under andra halvåret 2002. I dagsläget går enbart verksamheten i Sverige och Finland med vinst. Det är också dessa två länder som har störst internetmognad. I andra europeiska länder, som till exempel Portugal och Frankrike, är internetmognaden betydligt lägre. Därmed är antalet människor som är benägna att använda internet för att söka nytt arbete färre.

VD Toon Bouten säger att ytterligare två länder ska gå med vinst innan året är slut, men han vill inte säga vilka.

Börsaktuella Jobline ska dra in pengar dels på annonser, dels på att ta betalt av företagare som vill få tillgång till de CV:n som ligger på sajten, och även på så kallade söknings – och matchningstjänster. Här gäller det i så fall att bolaget kan tillföra betydande mervärde eftersom det finns flera konkurrerande sajter som är gratis, som webbtjänsterna hos Manpower, Arbetsförmedlingen (AMS) och Trygghetsrådet.

Stenhård konkurrens

Och konkurrensen är stenhård. Till Joblines värsta konkurrenter hör norska Stepstone. Dessutom ökar antalet internetrekryteringsföretag, samtidigt som de traditionella rekryteringsföretagen förstärker sin internetnärvaro. Ett färskt exempel är just Manpower, som så sent som i förra veckan lanserade sin rekryteringssajt.

Då de traditionella bolagen med stor befintlig databas går ut med sina tjänster gratis, slår det självklart undan benen på nätrekryteringsföretagen.

En konsolidering står för dörren i branschen och en rad bolag kommer att slås ut, alternativt att bli uppköpta.

Hur är kvaliteten?

En sak som visar att marknaden är omogen är att det inte finns något tillförlitligt mätinstrument där snarlika bolag kan jämföras. Ofta refererar bolagen till antal CV:n som ligger ute på deras sajt. Men det viktiga är inte hur många CV:n som finns ute på sajten, utan hur många av dessa jobbsökningskandidater som är anställningsbara. Hur många av de CV:n som ligger ute på sajten är inaktuella? Hurdan är kvaliteten?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från VECKANS FÖRETAG