”Företagen är blåögda”
NEW YORK. På väg upp till advokatkontoret Donovan & Yee på Greene Street mitt i Soho står det rätt klart att den lilla byrån skiljer sig från jättebyårerna som befolkar glaskontoren i skyskraporna på mid-town Manhattan. Modern konst i korridorerna i det ombyggda magasinet med knarrande trägolv och ett par ställ med serietidningar i entrén fullbordar bilden.
I dagsläget är firmans alla fyra advokater kvinnor och en av dem, Anna Jakobsson, är svenska. Efter juridikstudier i Lund gjorde hon sitt examensarbete om ljud- och luktvarumärken, som till exempel Hemglass välkända jingel, i New York.
-Jag upptäckte att det i princip inte fanns något skrivet om detta i Sverige så det blev nödvändigt att komma hit, säger Anna Jakobsson.
Tycke för staden uppstod och efter examensarbetet blev det amerikansk juridikexamen och även en så kallad bar exam vilket gör att man får praktisera juridik i New York.
Även om man skulle kunna tro annorlunda från alla de (amerikanska) advokatserier som rullar på tv tror inte Jakobsson att livet som advokat skiljer sig särskilt mycket från Sverige i arbetstid och annat.
Trots sin litenhet har Donovan & Yee rönt viss uppmärksamhet och har kunder som gör-det-själv-jätten Home Depot, filmbolaget Universal, TV-bolaget NBC och Miss Universum-tävlingen samt flera läkemedelsbolag. Oftast handlar det dock om mindre glamorösa uppdrag där hjälp med att kontrollera, registrera och skydda domännamn på internet blivit allt vanligare.
-Ibland är företagen tyvärr rätt blåögda när det gäller patent och varumärken, kollen på var rättigheterna ligger är ofta inte den bästa och det blir problem vid omstruktureringar eller köp av bolag, säger Jakobsson
Dessutom är företagen ibland inte tillräckligt uppmärksamma på de skillnader som finns mellan immaterialrätt på olika marknader även om de är små.
-De är lite snabba med att tro att amerikanska regler gäller överallt. I USA är det till exempel “first to use” som gäller vilket innebär att den som använt varumärket först kan ha rätt till det även om någon annan har lämnat in en ansökan om registrering. I andra länder är formell registrering viktigare, säger hon.
I USA är det till exempel viktigt att använda sitt varumärke för att det ska gälla medan i det i andra länder kan vara viktigare med formella registreringar.
Firman arbetar också en del med lokala konstnärer, skulptörer och smyckesdesigners. Ett annorlunda uppdrag hon nyligen hade var att bekräfta att en utställning på ingång från Kanada till New Museum of Contemporary Art inte gjorde intrång på immaterialrätten. Konstverken bestod av Nike-skor omgjorda till masker.
-Medan användning av varumärken i konstverk oftast inte skapar problem är det inte helt problemfritt när det gäller försäljning av produkter kopplade till utställningen som böcker, vykort och T-shirts. Det var lite bråttom men utställningen hann öppna i tid, säger hon.
JAN LINDROTH
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.