Framtidens sex turisttyper

It-bolaget Amadeus har undersökt hur människans resemönster ser ut de närmaste 15 åren. I studien har sex olika typer av resenärer identifierats.

Future Traveller Tribes 2030 – Understanding tomorrow’s traveller. Det är namnet på Amadeus nya undersökning om hur vi lär resa och semestra i framtiden.

Amadeus, som är världsledande på bokningssystem för flygbranschen, gjorde en liknande genomgång 2007. Den gången lyckades man urskönja fyra olika resenärstyper. De har nu utökats till sex stycken. Se vilka i faktarutan nedan.

Amadeus 6 resenärstyper

1. Anspråkslösa sökare: Värderar enkelhet och transparens över allt annat vid planeringen av resan och semestern. Är även villig att överlåta beslutsfattandet till betrodda parter för att slippa att behöva gå igenom all research på egen hand.

2. Kulturella purister: Använder sina resor till att förkovra sig i en obekant kultur, i ett försök att bryta upp helt från sitt vardagliga liv och totalt leva sig in i en helt annan typ av vardag.

3. Sökare efter socialt kapital: Förstår att vara en berest person är något avundsvärt och deras val formas av att få maximal social belöning från resan. De tänker utnyttja potentialen i digitala kanaler att berika och informera om sina erfarenheter. De planerar sina äventyr med en ständigt närvarande tanke om att de är iakttagna av en uppkopplad publik.

4. Belöningsjägare: Söker en avkastning på sin investering som de gör i sina hektiska, högpresterande liv. Kopplat till den växande hälsotrenden som inkluderar både fysisk och mental själförbättring söker de det extraordinära och ofta exklusiva ”Fömåste ha”-upplevelser.

5. Obligatoriska mötesresenärer: Väljer resmål enbart med tanke på vem de ska träffa och var. Affärsresenärer är den mest frekventa resenärstypen i denna grupp. Även om det bokas in andra aktiviteter runt själva huvudsyftet, är deras huvudsakliga behov och beteende oftast format av deras behov av att vara på en särskild plats, vid en viss tidpunkt utan att misslyckas.

6. Etiska resenärer: Tillåter till en viss del sina samveten att agera vägvisare när de ska planera och genomföra sin resa. De kan vara beredda att göra vissa eftergifter av miljömässiga skäl och låta sina politiska ideal forma sina val eller ha en ökad medvetenhet om hur deras turism bidrar till ekonomin och marknaden.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund