Framtidstron ökar inom handeln

Framtidstron i butiker och e-handel fortsätter att stiga även under juni, visar Svensk Handels senaste handelsbarometer.
Framtidstron ökar inom handeln - Butiker Handel
Foto: Svensk Handel

Men de tuffa tiderna är inte över då ökningen sker från väldigt låga nivåer, skriver Svensk Handel.

Inom butikshandeln är förhoppningen att semesterfirare och turister ska lyfta försäljningen under den viktiga sommarsäsongen. Indikatorn stiger med 1,2 enheter till 77,8.

”Det är goda nyheter att butikshandlarna nu för andra månaden i rad ser lite mer positivt på framtiden. Det är en del av handeln som haft det tufft under en längre tid, med ett minskat kundflöde och chockhöjningar av hyrorna”, säger Sofia Larsen, VD på Svensk Handel.

Även e-handeln stiger med 1 enhet trots att föregående månad var tuff. Många handlare har vittnat om att kunder konsumerar i mindre utsträckning.

”Allt är inte nattsvart inom e-handeln. Vi ser att konsumenterna fortsätter att handla på nätet och det finns företag som går riktigt starkt”, säger Larsen.

Framtidsindikatorn Juni Maj April Mars Feb Jan Dec Nov Okt
Butikshandel 77,8 76,6 71,9 74,2 71,9 70,2 72,0 74,1 73,7
Dagligvaruhandel 79,1 77,1 69,9 73,9 71,5 68,8 75,1 72,8 72,8
E-handel 85,6 84,6 84,4 77,8 82,0 83,6 85,4 81,8 80,3
Sällanköpshandel 76,6 76,2 73,9 74,5 72,4 71,7 69,2 75,3 74,6
Partihandel 83,6 78,2 75,1 77,6 83,8 74,7 74,3 77,9 76,7
Källa: Svensk Handel
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco