Holmen kräver prishöjningar
Förhandlingarna av årskontrakten på tidningspapper som vidtar under hösten är något av en ödesfråga för Holmen. Bolaget avser att driva frågan om prishöjningarna mycket hårt.
– För oss är det här en mot-väggen-situation, något av en ödesfråga. Vi sitter mycket illa till och kommer att driva dessa prishöjningar mycket kraftfullt. I Europa talar vi om prishöjningar på över 20 procent, hur vi kommer att lyckas med att få igenom dessa kan jag inte uttala mig om, säger Holmens vd Magnus Hall i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt Holmens vd finns det en förståelse bland bolagets kunder att prishöjningar kommer, men frågan är om den förståelsen kan materialiseras till prishöjningar i de nivåer som Magnus Hall vill se.
De flesta bedömare är överens om att annonsinvesteringarna, det vill säga tidningsbolagens intäkter, kommer att vika nedåt de kommande åren. I en sådan miljö kommer online-medierna sannolikt bli en ännu större vinnare visavi print, lyder mångas grundtips.
Magnus Hall ser också klara tecken på att konjunkturen är på väg att vika nedåt och bolaget räknar med en nedåtgående konsumtionstrend framgent.
– Jag kan inte svara på om det är just den finansiella instabiliteten som påverkar, men vi ser tecken på att konjunkturen är på väg nedåt, så är det, säger Magnus Hall.
Som ett exempel lyfter Holmens vd fram en rapport som nyligen återgavs i Financial Times och som visade att brittiska tidningar under de senaste månaderna upplevt stora tapp i annonsintäkter.
Magnus Hall är på det klara över att en konjunkturnedgång kommer att sätta sina spår för Holmen.
– Det klart att en konjunkturnedgång kommer att påverka på något sätt, men vi har i alla fall för vår egen del räknat med att det kommer att svänga nedåt och att vi är inne i en nedåtgående konsumtionstrend, det har vi framför oss när vi för våra prisförhandlingar, säger Magnus Hall.
Den tuffa situationen till trots vill Holmens vd på sikt se att tidningspapperspriset når nivåer på över 600 euro per ton, från dagens nivåer på drygt 500 euro. Det är vad som krävs för att kompensera för den kostnadspositionsförändring som Holmen tvingats vandra med brant stigande kostnadskurvor för insatsvaror och energiprishöjningar.
Enligt Magnus Hall skulle en rimlig nivå på tidningspapperspriset vara 625 euro per ton, baserat på ett resonemang kring den kostnadssits Holmen har idag jämfört med ungefär fem år sedan.
En sådan prishöjning i ett enda svep är troligen svår konstaterar Magnus Hall, och frågan är vilket gehör som Holmen kommer att få för prishöjningar på nivån 20 procent.
– Jag tror att våra kunder har förståelse för att priset på sikt kommer att vara helt annorlunda, men hur stort steget här i första omgången kommer att bli, där har vi naturligtvis olika uppfattningar, säger Holmens vd och lägger till att han bedömer att prisförhandlingarna på årskontrakten för tidningspapper kommer att kunna vara slutförda till årsskiftet.
Holmens ambitioner vad gäller prishöjningarna ska också ses mot bakgrund av att leveranserna av tidningspapper minskade med 3 procent i Europa under det första halvåret och att de under augusti månad enskilt minskade med 8 procent jämfört med samma period förra året.
– Å andra sidan så var leveranserna upp lite under juli månad, så vi får se vad som händer framåt, om de pendlar in sig åt något håll, säger Magnus Hall som liksom de flesta andra aktörer också räknat med en fallande konsumtion på tidningspapper under 2008.
– I våra egna beräkningar räknar vi med att konsumtionen sjunker i år, och till och med augusti så har den ju sjunkit med 3 procent i Europa. Det är ju inte omöjligt att det hamnar på mer än 3 procent, den risken finns, säger Magnus Hall.
När det gäller solid- och falskartong väntar sig Holmen att aviserade prishöjningar på 10 procent kommer att gå igenom under hösten.
– De förhandlingar vi för går enligt plan och den bedömning vi gör idag är att våra prishöjningar kommer att gå igenom. Som jag signalerat tidigare förväntar vi oss att den fulla effekten av prishöjningarna kommer att slå igenom mot slutet av 2008, säger Magnus Hall och konstaterar att Holmen därmed sällar sig till den allmänna trenden på marknaden:
– Det verkar som att de flesta leverantörer är ute och begär en prishöjning på cirka 10 procent, säger han och syftar bland annat på Stora Enso och M-real.
Hur prisförhandlingarna går för tobakskartong, som svarar för ungefär en tredjedel av marknaden, vill Magnus Hall inte kommentera.
Holmens vd har under hösten från sidlinjen kunnat följa utvecklingen för bolagets finländska konkurrenter, där såväl UPM-Kymmene som Stora Enso aviserat kapacitetsneddragningar. Det är åtgärder som får effekter för Holmen.
– Tittar man på kartongsidan så är den nedläggning som Stora Enso gör i Tyskland en åtgärd som slår igenom direkt på en marknad vi själva är verksamma. Så naturligtvis är det en positiv effekt för oss, säger han.
Holmen har i likhet med skogsbranschen i övrigt pressats hårt av stigande kostnader på insatsvaror, inte minst för ved där de ryska virkestullarna adderat till en redan ansträngd situation. Just ved är den stora insatsvaran för kartong, och här har läget förvärrats hittills under det andra halvåret i år.
– Min bedömning är att vedpriserna har kommit på en sådan hög nivå att de borde stabiliseras. Men som förväntat har vi kunnat se en prisjustering uppåt under det andra halvåret, så det är dyrare vedmässigt jämfört med det första halvåret, säger Magnus Hall som i samband med rapporten för det andra kvartalet sade att han förväntade sig en stabilisering av vedpriserna under det andra halvåret.
Vad gäller de ryska virkestullarna upprepar Magnus Hall sin tidigare bedömning, att de är fullt inprisade i vedpriserna. Men samtidigt flaggar han upp för en ökad osäkerhet när tullarnas nästa höjning verkligen implementeras vid årsskiftet.
– Då vet man ju inte hur det slår mot balanser och annat på marknaderna, så man ska nog vara öppen för att det finns en ökad osäkerhet kopplad till detta, säger han.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.