ICA Gruppen
Ica-gruppen: Svag försäljning i Norge
“Det som driver resultattillväxten är en stor resultatförbättring i Baltikum och resultatlyft i Norge, även om man ska vara medveten om att vår långsiktiga utmaning, försäljningen, fortsatt att vara svag i Norge”, säger han i en intervju med SIX News.
Försäljningen och resultatet i Sverige i jämförelse med fjolåret hämmades av att påsken inföll först under det andra kvartalet i år, och det är intäkter som vd:n tror kommer återkomma i siffrorna för nästkommande kvartal fullt ut.
“Ja, det finns inget som pekar på att påsken skulle varit sämre under 2014, det är bara att det ligger lite olika i kalendern.”
Som bekant var alltså försäljningen svag under det första kvartalet i Norge, men förlusten minskade. Hoppet vilar alltjämt på det samarbete med Norgesgruppen som fick preliminärt nej från norska myndigheter i februari, och som Ica-gruppen nu sänt in ett svar på.
“Nu väntar vi på att de ska komma med sitt definitiva svar och vi räknar med att det ska komma före sommarledigheten, någon gång i juni, men vi har inte fått någon exakt tid från konkurrensverket ännu”, säger Strömberg.
Vad som händer om Ica får nej i frågan vill han inte gå in på utan menar att man kommer ta ställning till det då. Ica överväger alla alternativ men utesluter inte att överklaga ett eventuellt avslag.
Gällande portföljbolagen har Ica två bolag kvar som man avser avyttra, Forma och Cervera, men där har vd:n inga kommentarer alls utan ber att få återkomma när det finns något att presentera.
Mot bakgrund av den eskalerande krisen i Ukraina, finns det några tecken alls på en effekt i verksamheten i Baltikum?
“Nej det gör det inte, vi har inte sett någon som helst dämpning så här långt. Däremot är det ju såhär att skulle Ukraina-krisen få allvarlig påverkan på den ryska ekonomin, så kommer detta ge spin-off effekt på de baltiska staterna i och med att de är så pass beroende av Ryssland”, säger han och tillägger att man inte ser några tecken på detta ännu.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.