Intervju: H&Ms VD Rolf Eriksen
Hennes & Mauritz har lyckats väl i sin strävan att hålla varulagren på en lägre nivå och har därmed sluppit ha för många realisationer. Det har i sin tur gett resultat, bruttomarginalen på 52,9 procent är den bästa hittills i koncernens historia. I dag finns H&M i fjorton länder. En av de färskare marknaderna är USA, nummer tretton i etableringsordning, men det kan bli lite svårare för H&M att nå nollresultat där (för 2001/2002) än vad man trodde vid bokslutet.
FV:Vad är problemen i USA? -Det är att detaljhandelns försäljning har varit svag i januari och februari och det drabbar även H&M. Vi koncentrerar oss på vår kostnadsnivå på den amerikanska marknaden. Det har varit mycket högt tempo där, vi kan speeda upp det igen om vi vill, men vi har lugnat ned det och fokuserar på drift och försäljning.
FV:Hur ser du på USA-marknaden framöver? -Som vi ser det är USA fortfarande en av våra viktigaste expansionsmarknader och vi börjar se en förbättring av den totala försäljningen.
Tyskland är H&M:s viktigaste marknad med över 30 procent av omsättningen. Trots att den tyska marknaden som helhet tappade 4-5 procent under perioden ökade H&M sin försäljning med 11 procent i egen valuta. FV: Hur kommer det sig att ni klarar er så bra i Tyskland? -Det är flera orsaker; vårt koncept, kvalitet och pris. Vi har varit länge i Tyskland, cirka 20 år, och är ett väl etablerat varumärke där. Det tar tid att gå in och lära sig nya marknader och få kundernas acceptans.
FV: Spanien och Frankrike är nyare marknader, hur går det där? -Organisationerna och marknaderna utvecklar sig. Det var svårt att etablera sig i Spanien, men det lossnar i år. Vi öppnar 5-6 butiker där i höst. I Frankrike är jag nöjd med resultatutvecklingen, vi öppnar 6 nya butiker där under andra kvartalet.
FV: Hur är det med expansionsplanerna till länder som Kanada, Italien och Portugal? -Det är inte aktuellt i dagsläget, vi har så mycket möjligheter i USA och Europa. Mem i en framtid är vi inte främmande att gå in här. Till exempel i Kanada har vi fört dialog med hyresvärdar. När vi en gång går in där så ser vi möjlighet att öppna 100 butiker, men det är inte aktuellt i dagsläget. Vi klarar internt att öppna mellan 90 och 110 nya butiker per år
FV: Vad står högst på din agenda i dag? -Jag har personligen fullt fokus på amerikanska verksamheten.
FV:Vad kännetecknar en bra kollektion – förutom att den säljer bra? -Att våra designers och inköpare har lyssnat till kunderna så att de tycker om den, att den är kommersiell. Balans i varumixen. H&M har erfarenhet från 55-56 års verksamhet.
FV: Hur kommer det sig att HM-konceptet går att exportera till så skilda marknader som Frankrike och USA? -Modet är internationellt i dag. Inspirationen i modevärlden har mycket med musik, film och internationella trender att göra, och där ser man också en globalisering. HM:s koncept tilltalar de många. Det kan vara skillnad mellan landsort och stad, men den är marginell.
Christina Lindqvist
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.