IT passar inte Japan

På bara tio år har Japan förlorat sin status som framgångsriktIT-land. Det japanska affärsklimatet verkar helt enkelt intepassa för den snabbfotade IT-branschen.

I mitten av 1980-talet hade Japan världens mest expansivaIT-sektor. Ledda av drakar som NEC, Fujitsu, Toshiba och Hitachitog japanska bolag snabbt marknadsandelar. Framgångarna gick sålångt att det till och med fick amerikanska politiker attdiskutera särskilda tullar för att skydda den då kantstöttaamerikanska IT-sektorn.Med facit i hand oroade de sig i onödan. Idag är nämligen lägethelt annorlunda, med USA som överlägsen dominant på IT-områdetoch Japan på efterkälken.En jämförelse mellan det totala börsvärdet av de tio störstaIT-bolagen i respektive land talar sitt tydliga språk. 1990 hadede tio största japanska IT-bolagen ett börsvärde på 380miljarder, jämfört med 230 miljarder dollar för de amerikanska.Sedan dess har de amerikanska bolagen ökat i värde, till drygt900 miljarder dollar, medan de japanska till och med minskat ivärde, till 360 miljarder dollar.

Missat skifte

Japanska IT-bolag missade de trendskiften som har lett fram tilldagens IT-samhälle. De stora japanska IT-företagens styrka låginom områden som stordatorer, printrar, halvledare och, i vissmån, persondatorer. Detta var heta områden då, men sedan fleraår har de mognat, fått långsammare tillväxt och blivitolönsamma. Japanerna missade t.ex. 1990-talets snabba ochrevolutionerande utveckling på programvaruområdet. Där haristället USA helt kommit att dominera med bolag som Microsoftoch Oracle.Även japanska företag och konsumenter har kommit på efterkälkeni användandet av IT. Enligt tidningen Business Week investerarJapan bara runt två procent av sin BNP i informationsteknik, attjämföra med tre procent i exempelvis Storbritannien och fyraprocent i USA. Den japanska industrin har varit mindre benägenatt gå över till moderna, så kallade öppna, system baserade påpersondatorer, utan håller sig i högre grad kvar vid äldrestordatorer än sina västerländska konkurrenter. Vidare liggerpenetrationen av PC i hemmen på under 20 procent, vilket ärmindre än hälften jämfört med exempelvis Sverige och USA. Denlåga PC-penetrationen, samt höga teletaxor, gör att internet harsvårt att ta fart i Japan.Utvecklingen börjar oroa japanska makthavare, som har insettIT:s viktiga roll för USA:s ekonomiska framgångar. Det somsannolikt oroar dem mest är att Japan visat sig ha svårt att fåfram nya snabbväxande bolag inom IT-sektorn.Det finns flera skäl till Japans oförmåga här. Det kanskeviktigaste skälet är att det japanska företagsklimatet intepremierar entreprenörer och innovatörer. Dessutom saknas detriskvilligt kapital för entreprenörer. Och detta är de faktorersom i mångt och mycket har drivit den amerikanska IT-sektorn,med sin bas i Silicon Valley, Kalifornien.Japanska företag är vanligtvis toppstyrda och hierarkisktuppbyggda. Jämfört med snabbfotade och prestigelösa amerikanskaIT-bolag framstår de som konservativa och till och med tröga.Det har visat sig vara en dålig miljö för att göra ingenjörerkreativa och idérika.

Vidareutveckling

Japan har traditionellt en stor tillverkande sektor, med någrastora multinationella företag, omgärdade av en uppsjö avunderleverantörer. De flesta skickliga ingenjörer söker sig tilldessa företag, exempelvis biltillverkare. De omtaladelivstidskontrakten samt höga löner får dem också att stanna där.Den forskning som bedrivs här består till största delen av attutveckla befintlig teknik, snarare än av att kläcka nyainnovationer. Även om nya idéer skulle uppstå är japanskaföretag, som sagt, dåliga på att fånga upp dem.Ett litet nystartat företag har av naturliga skäl svårt attkonkurrera med stora bolag lönemässigt om de skickligasteingenjörerna. I USA, och i synnerhet IT-sektorn i SiliconValley, har det därför blivit vanligt att erbjuda de anställdagenerösa optionsprogram. Någon sådan tradition finns inte alls iJapan. Tvärtom har personaloptioner motverkats genom särskildaskatter. Sent omsider håller emellertid dessa på att mjukas uppför att underlätta för nystartade IT-bolag att locka till sigpersonal.

Kapitalbrist

För IT-entreprenörer som vågar bryta sig loss från det invandamönstret och satsa själva återstår dock ett stort problem:bristen på riskvilligt kapital i Japan. De japanska bankernastår för nära hälften av landets venture capital, riskkapitalför nystartade bolag. Men med krisen i den sektorn har bankernaminst av allt visat sig sugna på att satsa på nystartadeIT-bolag.

Riskovilja

Börsen är heller inget alternativ. De senaste årens nedgång hargjort många placerare ovilliga att ta för stora risker. Dessutomhar Tokyobörsen konservativa regler, som säger att ett bolagmåste ha varit lönsamt i minst ett år innan en introduktion kanbli aktuell. Just den goda tillgången på riskkapital, samtventure-kapitalisternas kompetens, anges som en viktig orsaktill Silicon Valleys stora framgångar.En annan förklaring till USA:s framgångar inom IT-sektorn är enprestigelös inställning till samarbeten och uppköp blandIT-bolagen. I Japan, däremot, är sammanslagningar och förvärvovanligt. Främst därför att det ses som ett misslyckande förbåda bolagen att inte klara av att stå på egna ben. Det harsannolikt hindrat utvecklingen här. I en bransch där tillväxt ära och o har i princip alla de framgångsrika amerikanskaIT-bolagen vuxit genom att köpa och slå sig samman med andra.Uppköp har också gjort att små bolag, med en spännande teknik,snabbt kunnat nå ut på marknaden med sina produkter – och på detsättet drivit utvecklingen framåt snabbare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco