Kinnevik-bolag expanderar

Investmentbolaget Kinneviks portföljinnehav Lazada, verksamma inom generell e-handel i Sydostasien, räknar sig som största onlinehandelsspelare på alla fem befintliga marknader; Thailand, Malaysia, Indonesien, Filippinerna och Vietnam. Nu i maj lanserar man i Singapore, där högkvarteret ligger.

Det framgår av presentationsmaterialet från Rocket Internet-innehavet vid Kinneviks och Rockets kapitalmarknadspresentationer i Berlin i dag.

Lazadas ordrar, i antal räknat, noterades i första kvartalet 2014 till 0,7 miljoner, mot 0,5 miljoner i föregående kvartal och 0,2 miljoner samma period i fjol. (Huruvida den “accelererande tillväxt” bolaget uppges se här är sekventiellt över kvartalen eller i årstakt framgår ej, SIX anm.)

Varuförsäljningsandelen utanför elektroniksegmentet nådde i april i år över 60 procent, meddelar Lazada vidare. För modekategorin väntar man sig snabb tillväxt under tredje kvartalet 2014 och här planeras ett eget varumärke kallat “LZD”.

Linio, som verkar i spansktalande latinamerikanska länder, avser över de närmsta 6 till 12 månaderna expandera till 9 nya länder för att kunna täcka en geografisk marknad på över 320 miljoner potentiella kunder (“addressable customers”). I dag finns man i 4 länder innefattande en marknad på 225 miljoner potentiella kunder.

Linio presenterar en stapelgraf över hur dess antal ordrar på kvartalsbasis indikerar en “explosiv försäljningstillväxt”, men varken skala eller antal ordrar per kvartalsstapel framgår.

Andelen försäljning inom Linio marknadsplatsverksamhet (att skilja från dess egna varuförsäljning) har stigit från understigande 5 procent i december 2013 till ungefär 25 procent av försäljningen i maj i år. Man har på marknadsplatserna en “genomsnittlig försäljningsprovision” på “norr om 12 procent”.

Över till Jumia (Zando i Sydafrika) så der det innehavet sig som den “odisputerbara ettan” inom afrikansk e-handel. Detta då ledningen bedömer att man är etta i Nigeria, Sydafrika, Tanzania, Mali och Elfenbenskusten samt tvåa i Egypten.

Antalet ordrar har sedan andra kvartalet 2012 växt i “turbofart” menar Jumia/Zando, tillväxten i kvartal-kvartal har varit +66 procent över perioden, dock med ett stort hopp mellan periodens två första kvartal (och även här framgår varken värden eller skala, SIX anm).

Kinnevik ägde per årsskiftet 23,9 procent av moderbolaget Rocket Internet och arbetar tillsammans med ledningen i Rocket Internet för att utveckla dess internetbolagsinnehav, där Kinnevik är betydande ägare i flera fall.

I Lazada var Kinneviks totala ägande 17 procent per den 31 mars 2014. I Linio var motsvarande andel 19 procent och i Jumia/Zando 15 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Titania