Klarna granskas av Datainspektionen

Datainspektionen granskar den digitala betaltjänsten Klarna Bank AB efter att flera enskilda personer har riktat klagomål mot företaget. Utredningen ska visa hur Klarna behandlar personuppgifter.
Klarna granskas av Datainspektionen - klarna-affarsvarlden-700_binary_6952694.jpg

”Efter att ha tagit del av företagets dataskyddspolicy samt ett flertal klagomål från enskilda som rör just Klarna och dessa frågor, finns det anledning för oss att granska Klarnas behandling av personuppgifter, säger jurist Petra Lennhed vid Datainspektionen i ett pressmeddelande.

Datainspektionen anser att ett område där enskilda personer rättigheter kan komma att kränkas är betalningsförmedlarens insamling av kunders köphistorik, och att det där finns ett behov av att klargöra vissa rättsfrågor.

Klarna har runt 2|000 anställda och fick sin banklicens 2018.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets