Konsolidering av reklamjättar ligger i luften

Aktivisthedgefonden Elliott Management tillkännagav på torsdagen att de förvärvat 6,7 procent av aktierna i amerikanska marknadsföringsbolaget Interpublic Group, IPG. Enligt en person med insyn är det en försäljning av hela IPG:s verksamhet till en av dess konkurrenter som står på agendan.

Det skriver Financial Times.

Reklambranschen är under konsolidering och enligt Christopher Vollmer på konsultbyrån Strategy& söker alla aktörer inom media och reklam efter sätt att uppnå skalfördelar.

En sammanslagning som dock misslyckades är affären mellan franska Publicis och USA-baserade Omnicom efter att en fusion av jämlikar, enligt Publicis, övergått i ett rent amerikanskt övertagande. Publicis vd sade förra veckan till Financial Times att man inte söker affärer i den större skalan framöver.

Japanska Dentsu, som förra året köpte brittiska Aegis för 3,2 miljarder dollar, är däremot en väl kvalificerad kandidat för att köpa IPG enligt analytiker. Dentsu söker för tillfället expansionsmöjligheter utanför Japan och har kraften att hosta upp en tillräckligt stor köpeskilling, menar analytikerna.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.