LINDAB: Uppåt för Lindab
Lindab är ett verkstadsbolag som har fallit i glömska på aktiemarknaden. Annat var det för några år sedan då bolaget var en börsvinnare bland medelstora företag. Lindabs aktiekurs fördubblades från vintern 1996 till sommaren 1998. Men sedan börsturbulensen vid Rysslandskrisen för två år sedan har Lindabaktien aldrig hämtat sig igen utan pendlat runt 100 kronor.
Det går att hitta ett par förklaringar till detta. Dels har små tillverkningsföretag som Lindab kommit i skymundan på aktiemarknaden. Dessutom har Lindab förlorat en del av sin tidigare goda försäljningsutveckling. I fjol steg omsättningen med måttfulla 7 procent och vinsten med 6 procent vilket är sämre än tidigare under 1990-talet.
Men nu har Lindabaktien goda chanser att hitta tillbaka till gammal god form. Bolaget har sålt mycket bra de senaste kvartalen. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 20 procent och det mesta av den ökningen skedde organiskt.
Köpt Folkebolagen
Dessutom växer Lindab via några nyligen genomförda företagsköp. Senast lade bolaget ett bud värt 140 miljoner kronor på det bortglömda börsnoterade verkstadsbolaget Folkebolagen, som omsätter närmare 500 miljoner kronor på årsbasis jämfört med Lindabs 3,6 miljarder förra året.
Lindab har väntat länge på att köpa Folkebolagen. Redan för drygt tio år sedan var Lindab på jakt efter bolaget, men då var den tidigare ägaren inte intresserad. Förutsättningarna förändrades för knappt ett år sedan då Folkebolagen fick en ny VD som också tog över de röststarka aktierna och blev på så sätt storägare.
Samordnar tunnplåt
Affären ger samordningsvins-ter på flera områden. Folkebolagens senaste förvärv av Borga spelade viss roll till att budet kom till, eftersom Borga och Lindab är konkurrenter på ett par områden. Bägge bolagen har stora organisationer för inköp av tunnplåt som kan samordnas.
Lindabs stora produkt är runda ventilationsrör. Produkten lanserades redan på 1950-talet, även om det var först i slutet av 1960-talet som runda ventilationsrör blev en konkurrent till de traditionella rektangulära systemen. I Norden har runda ventilationsrör konkurrerat ut föregångaren och idag är 90 procent av alla ventilationsrör runda. Men i USA gäller det omvända, där utgörs nästan 90 procent av marknaden av rektangulära ventilationsrör.
Runt bättre än fyrkantigt
Det finns betydande fördelar med runda rör istället för rektangulära. De är ungefär 50 procent billigare att tillverka och underhållningskostnaderna och energiåtgången är mycket lägre. Den enda nackdelen är att runda rör tar mer plats än rektangulära.
Lindabs VD Carl-Gustaf Sondén säger att det inte finns någon speciell anledning till att USA-marknaden inte har nappat på runda rör. Men en förklaring kan vara att USA-marknaden domineras av lokala företag. I USA finns omkring 5000 tillverkare av ventilationsrör som i allmänhet också installerar rören. Det har alltså saknats krafter att förändra. Lindabs satsar därför på USA. Framför allt bearbetar bolaget större byggkunder som fängelser och stora butikskedjor som Wal-Mart. De har egna organisationer för att hantera alla nybyggnationer och är därmed mer lyhörda för Lindabs produkter.
Hittills har arbetet i USA gått ganska sakta även om omsättningen ökar med cirka 50 procent om året. Lindab har dock finansiella förutsättningar för att växa snabbt genom uppköp. Lyckas Lindab är aktien mycket spännande.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.