Liten chans för genombrott

Seamless lösning för mobila tjänster tar inte fart och förlusttakten ökar. Aktien är för dyr givet det obefintliga intresset i bolagets betalningstjänst.

Mobila betalningar är hett just nu. I förra veckan lanserade Apple tjänsten Pay, en mobil plånbok med integrerad fingeravtrycksläsare. Mycket talar för att det kan bli det verkliga startskottet för mobila betalningar. En viktig detalj är att Apple har valt att samarbeta med befintliga betalkortsföretag som Visa och Mastercard. Det är raka motsatsen till det svenska mobila betalningstjänstbolaget Seamless.

Bolagets lösning är baserad på en QR-kod i handlarens kassa som den betalande kunden skannar in med sin smarta telefon och sedan bekräftar med pinkod. Betalningen hamnar sedan på en faktura från finansbolaget Collectum. Inte helt seamless och en lösning som varken sparar tid eller besvär för kunden.

Visserligen har över 4 600 handlare valt SEQR, vilket kanske inte är så konstigt givet att det är gratis för handlaren att låta Seamless stoppa in sitt system. Antalet kunder som faktiskt använder SEQR-tjänsten i butik ser dock ut att vara väldigt litet.

Volymerna inom SEQR är obetydliga på gränsen till försumbara. Omsättningen föll till 1,7 miljoner kronor under andra kvartalet. Sannolikt kommer en stor del av försäljningen från Västtrafiks system för sms-biljetter i kollektivtrafiken. Dessutom fördubblades förlusten i Seamless jämfört med föregående år till ett negativt rörelseresultat om 40 miljoner kronor under kvartalet.

Det enda som växer är bolagets affärsområde Distribution som säljer system för påfyllnadskoder till mobiler. Även det ett förlustområde för Seamless. Att betala över 1,1 miljarder kronor för ett bolag med kraftigt stigande förluster och liten chans att lyckas med sin tjänst är ingen bra ekvation.

Dessutom väljer ledningen att expandera utomlands utan att ha någon som helst bekräftelse på att tjänsten fungerar i hemlandet Sverige. Risken är helt enkelt för hög givet värderingen. Sälj.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF