Liten chans för genombrott
Bolagets lösning är baserad på en QR-kod i handlarens kassa som den betalande kunden skannar in med sin smarta telefon och sedan bekräftar med pinkod. Betalningen hamnar sedan på en faktura från finansbolaget Collectum. Inte helt seamless och en lösning som varken sparar tid eller besvär för kunden.
Visserligen har över 4 600 handlare valt SEQR, vilket kanske inte är så konstigt givet att det är gratis för handlaren att låta Seamless stoppa in sitt system. Antalet kunder som faktiskt använder SEQR-tjänsten i butik ser dock ut att vara väldigt litet.
Volymerna inom SEQR är obetydliga på gränsen till försumbara. Omsättningen föll till 1,7 miljoner kronor under andra kvartalet. Sannolikt kommer en stor del av försäljningen från Västtrafiks system för sms-biljetter i kollektivtrafiken. Dessutom fördubblades förlusten i Seamless jämfört med föregående år till ett negativt rörelseresultat om 40 miljoner kronor under kvartalet.
Det enda som växer är bolagets affärsområde Distribution som säljer system för påfyllnadskoder till mobiler. Även det ett förlustområde för Seamless. Att betala över 1,1 miljarder kronor för ett bolag med kraftigt stigande förluster och liten chans att lyckas med sin tjänst är ingen bra ekvation.
Dessutom väljer ledningen att expandera utomlands utan att ha någon som helst bekräftelse på att tjänsten fungerar i hemlandet Sverige. Risken är helt enkelt för hög givet värderingen. Sälj.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.