Mattan dras undan
För alla som är beroende av aktiviteten på aktiemarknaden för sitt levebröd har de senaste åren varit prövande. De tidigare så väl tilltagna bonusarna har till stor del frusit inne och många har förlorat sina jobb då finansbranschen försöker anpassa sig till en verklighet som inte längre präglas av överflöd.
Det råder inget tvivel om att mäklarbranschen drog på sig stora kostnader när IT-bubblan blåstes upp runt millennieskiftet. Nu är det inte längre lika lätt att tjäna pengar. Börsen är inne på sitt tredje år med fallande kurser och när kunderna gör färre affärer så finns alla ingredienser för en lönsamhetskris. En veteran som Sven Hagströmer, grundare av Hagströmer & Qviberg, har nyligen sagt i en intervju, att han inte skulle bli förvånad om det finns en överkapacitet i finansbranschen på 25-50 procent.
Elddop
I denna tuffa miljö har relativa nykomlingar som nätmäklarna ställts inför sitt elddop, i synnerhet som dessa är extremt beroende av privatkunderna. Det är den kundgrupp som är mest känslig för börssvängningarna. Det var i hög grad den upphaussade handeln i IT-aktier som möjliggjorde nätmäklarnas snabba expansion för några år sedan och fortfarande sägs privatkunderna vara ganska IT-fokuserade.
Men till skillnad mot många andra internetföretag har nätmäklarbranschen ändå överlevt. Eftersom även många bankkunder handlar aktier över nätet kan man utan vidare säga att företeelsen – näthandel med aktier – har kommit för att stanna. Enligt en undersökning från slutet av förra året är det 660 000 svenskar som handlar aktier över nätet. Det gör att Sverige även i absoluta tal ligger i topp i Europa efter Tyskland.
Större än Handelsbanken
De två stora oberoende nätmäklarna – Nordnet och Avanza – utmanar de konventionella mäklarna och storbankerna om privatkunderna. Nordnet är i själva verket hittills i år den fjärde största mäklaren på Stockholmsbörsen mätt i antal transaktioner med drygt 6 procent och Avanza är nummer sju med inte fullt 4,8 procent. Tillsammans är de större än Handelsbanken, som är nummer ett med drygt 10 procent av antalet transaktioner (se tabell härnedan).
Mätt i omsättning, det vill säga i kronor, är deras andel av handeln betydligt mindre, men det avspeglar enbart att nätmäklarna inte har någon institutionell handel. Det typiska mönstret är att privatkunderna gör många, men små affärer. Och när det gäller privatkunderna är alltså nätmäklarna en faktor att räkna med numera.
Även om nätmäklarna har överlevt den punkterade IT-bubblan så har det krävt offer. Tidigare sju oberoende nätmäklare har blivit tre på relativt kort tid genom en rad av fusioner och förvärv; förutom Nordnet och Avanza är det E-trade. Amerikanska E-trade är den klart minsta av de tre.
Koncentration väntar
På försommaren har spekulationerna tagit fart om att nästa steg i koncentrationsprocessen redan står för dörren. Det är inte så konstigt att diskussionen tar ny fart. Ju längre tiden går utan att någon förbättring av börsklimatet syns till, desto starkare blir förändringstrycket mot hela branschen, inte enbart nätmäklarna. När därför de två traditionella mäklarfirmorna JP Nordiska och Aragon nyligen aviserade att de ska gå samman så är det en affär som visar vägen på den överetablerade marknaden. Nästa affär kan mycket väl komma att gälla nätmäklarna.
Den tendens till återhämtning på aktiemarknaden som syntes i slutet av förra året har totalt kommit av sig. Det är bara att konstatera att börsåret 2002 har börjat illa. Generalindex har fallit med omkring 20 procent från årsskiftet. Vad värre är för nätmäklarna: Det genomsnittliga antalet avslut per dag minskar. Ett exempel: Första kvartalet i år gjordes hos Nordnet 1,9 avslut per aktiv depå och månad. Det kan jämföras med 3,4 avslut första kvartalet förra året.
Den minskade aktiviteten slår mot intäkterna och gör att lönsamheten pressas trots den kraftiga neddragning av kostnaderna som skett sedan börsen vände ned. Avanza, exempelvis, sänkte sina kostnader med 46 procent som en följd av samgåendet mellan HQ.se Aktiespar och gamla Avanza.
Tyvärr är osäkerheten monumental. Ingen vet när börsklimatet förbättras eller hur mycket bättre det blir. Likaså är det svårt att veta hur snabbt privatkunderna är beredda att återvända till en aktiemarknad där många blivit brända.
Maj blev en riktig dålig börsmånad och mycket talar för att juni inte blir bättre. VM i fotboll och vackert väder har knappast bidragit till att öka privatkundernas intresse för den sura börsen. Osäkerhet kring Ericssons nyemission gör inte saken bättre.
Sommarrea
Okonventionella grepp, som när Nordnet erbjuder minimicourtagefri handel i vissa aktier under sommaren, är ett tecken på att det går trögt. Det handlar alltså om att försöka öka intresset och enligt Nordnets vd Klas Danielsson har mäklaren god erfarenhet av liknande försök tidigare.
Med en oroande trend mot färre trasaktioner tvingas nätmäklarna arbeta hårt för att dels fortsätta att sänka breakeven-nivån, dels minska den sårbarhet som ligger i ett stort beroende av courtageintäkter.
Det handlar om att sänka nivån för nollresultat (break even), men också om att skapa nya intäktskällor och bredda intäktsbasen. Det är därför Nordnet har en oktrojansökan liggande hos Finansinspektionen, det vill säga en ansökan om tillstånd att bedriva bankrörelse. När mäklarfirman får bankstatus, vilket väntas ske i sommar, ökar flexibiliteten att bredda tjänsteutbudet och på det sättet öka intäktsbasen, inte minst räntenettot. Nordnet har dock inga planer på att ge sig in i nischbankernas jakt på inlåning, som är något av ett getingbo.
Öppen attityd
Med överkapacitet i branschen och ett pressat marknadsläge finns det naturligt nog ett genuint intresse för en fortsatt omstrukturering i branschen. Huvudägarna – Sven Hagströmer & Mats Qviberg (Avanza) respektive familjen Dinkelspiel (Nordnet) – har i medier intagit en påfallande öppen attityd till en affär och i vart fall inte stängt några dörrar. I en bransch där alla pratar med alla har de självklart undersökt möjligheten. Ännu öppnare har Nordnets vd Klas Danielsson varit när han deklarerat att Nordnet i princip är intresserat av att diskutera med alla i branschen. Tydligare kan det inte sägas.
Nätmäklarnas affärsmodell bygger på att en stor del av kostnaderna är fasta och att det finns klara stordriftsfördelar. Idén att slå ihop Avanza och Nordnet är lockande därför att en sådan affär skulle medföra att en stor del av kostnaderna kunde rationaliseras bort, samtidigt som man skapar en riktigt stor nordisk nätmäklare med runt 135 000 kunder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.