Miljardförlust för Uber

Skjutsdelningstjänsten Uber summerade sitt första kvartal sedan börsnoteringen på torsdagen, då bolaget redovisade 1 miljard dollar i förlust.

Ubers resultat sänktes av kraftiga investeringar och kostnader i den pågående expansionen av bolagets leverans- och fraktaffär, vilket drev upp omsättningen med 20 procent till 3,1 miljarder dollar i kvartalet jämfört med samma period föregående år. Det var i toppen av analytikerintervallet enligt Bloombergs konsensusestimat.

Kostnaderna steg 35 procent i kvartalet, en ökning som till stora delar hänvisades till den efterlängtade börsintroduktionen tidigare i maj. Samtidigt steg bokningstakten med 34 procent och de månatliga aktiva användarna steg till 93 miljoner globalt, från 91 miljoner i fjärde kvartalet.

“Vår berättelse är enkel: Vi är en global spelare vars jobb det är att växa snabbt och på bred front och detta på ett mer effektivt sätt under en lång, lång tidsperiod”, sade bolagets vd Dana Khosrowshahi till journalister och investerare under rapportkonferensen.

Den väntade förlusten, 1 miljard dollar, var 110 miljoner dollar lägre än väntat.

Aktien steg 2,6 procent i Wall Streets efterhandel och handlas runt 10 procent under introkursen 45 dollar.

“Lönsamhet och vinst ligger fortsatt en bit framåt i tiden, men Uber väntar sig starka tecken på förbättringar inom många av mätetalen och det är ett viktigt tecken för investerare”, sade Wedbush analytiker Ygal Arounian till Reuters.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här