Mind: Ytterligare en konsult
Mind blir börsens nästa internetkonsult, en grupp som är vårens stora kursförlorare. Mind försöker särskilja sig från övriga konsulter genom att framför allt satsa på att bygga portaler. Men det gör även andra internetkonsulter. Det som istället gör Mind speciellt är en av bolagets storägare, riskkapitalisten Kjell Spångberg, som äger 6,5 procent genom sitt bolag Emerging Technology.
Spångbergsfären
Till Minds kunder hör bland annat Sälenstjärnan samt rekryteringssajten Wideyes och portalen Oppido, som bland andra Icon-grundaren Johan Staël von Holstein och Kjell Spångberg har ihop. Det är Spångbergsfären som kan bli Minds stora möjlighet. Sfären gör Mind känd, vilket i sin tur ger tillgång till ett nätverk som ger uppdrag.
Internetkonsulten bildades förra året då Innovative Media Consulting gick ihop med Mind Improvement Group. Bolaget finns idag i Sverige, Norge och Frankrike och vill främst växa i Europa, där Storbritannien och Tyskland står högt upp listan. I likhet med sina branschkollegor vill Mind bli en av Europas ledande internetkonsulter. Först när, och om, bolaget når det målet kan en närvaro i USA bli aktuell.
Syftet med att gå till börsen är att stärka balansräkningen för en fortsatt expansion. Nyemissionen och utförsäljningen av en del av ägarnas befintliga aktier motsvarar 28 procent av röster och kapital. Nyemissionen tillför bolaget mellan 333 och 408 miljoner kronor. Dessutom finns en eventuell övertilldelning på 1,5 miljoner aktier. Mind kommer att få ett marknadsvärde på runt två miljarder kronor, och blir därmed nummer fem i storleksordning av börsens renodlade internetkonsulter.
Men tidpunkten för introduktionen kunde ha varit bättre. Börsklimatet är minst sagt skakigt och IT-aktierna har drabbats hårt. Exempelvis har internetbolaget Boxman valt att skjuta på sin börsnotering.
Dessutom har e-handelssajten Boo.coms konkurs i förra veckan spätt på marknadens misstro för internetrelaterade aktier. 22 procent av Minds omsättning kommer från dotcom-projekt eller så kallade “hybrider”, det vill säga dotcom-bolag eller traditionell verksamhet kombinerat med dotcom-bolag. Den något högre risken kan göra investerare oroliga, även om långtifrån alla så kallade dotcom-bolag har problem.
Och resterande delen av Minds omsättning kommer ju från andra sektorer som t.ex. finans- och försäkringsbranschen.
Mind växte 135 procent av egen kraft i fjol och har idag cirka 440 anställda. Bolaget vill växa med minst 100 procent om året, helst organiskt men också via förvärv. Den snabba tillväxten visar sig bland annat i omsättningen per anställd, som har fallit och nu uppgår till
924. 000 (1999). Ett av de stora hoten mot branschens tillväxtambitioner är svårigheten att få tag på personal. Mind hade en personalomsättning på omkring fem procent i fjol, och ser inga problem med att rekrytera folk. Men alla kan inte växa snabbare än marknaden. Enligt branschorganisationen Eito kommer tillväxten för den svenska konsultmarknaden att dämpas de närmaste åren.
Dyrare än Icon
Mind-aktien framstår heller inte som särskilt billig. Börsvärdet per anställd kommer att uppgå till mellan 4,2 och 5.0 miljoner kronor. Det är lägre än värdet på Framfabkonsulterna men högre än Icon Medialab, som har en avsevärt större geografisk täckning än Mind.
Även om Mind är ett intressant alternativ bland internetkonsulterna så talar det mesta för att inte teckna aktien. Över en sexmånadersperiod är Affärsvärlden fortsatt skeptisk mot internetkonsulterna på den fortsatt skakiga börsen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.