Misstro mot nya affärsmodeller

Biovitrum, Medivir och Orexo siktar på att bli nya läkemedelsbolag inriktade på specialistprodukter och egen försäljning. Deras affärsmodell möts med misstro. KÖP

I gruppen noterade läkemedelsbolag finns de flesta affärsmodeller representerade, från rena forskningsföretag, beroende av enstaka projekt och med en minimal organisation (Diamyd) till rena försäljningsbolag, utan egen forskning och utveckling (Biophausia).

Mellan dessa två grupperingar finns tre bolag med ambition att bli mer eller mindre integrerade läkemedelsbolag som ägnar sig åt allt: forskning, produktion, försäljning. Biovitrum har kommit längst, Medivir och Orexo ligger en bit bakom.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här