Morgan Stanley tror på klen julhandel

Trots att de amerikanska hushållen har mer pengar över inför julhandeln väntas man inte öka sin handel i samma takt som fjolåret. Den bedömningen gör Morgan Stanley, skriver Bloomberg.

Investmentbanken bedömer att handeln, i jämförbara butiker, ökar med 1,2 procent i år, jämfört med 2,8 procent under fjolåret. Morgan Stanley anger tre skäl till att julhandeln blir en besvikelse. För det första har de amerikanska hushållen inte spenderat så mycket pengar på kläder och sportartiklar. För det andra möter bolagen tuffare jämförelsetal både vad gäller försäljning och bruttomarginaler och för det tredje är den ovanligt varma vintern ett problem för säsongsmässiga produkter.

Morgan Stanley pekar ut Nike, L Brand, Ross Store, Best Buy och Lululemon Athletica som möjliga vinnare.

 

 



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.