Niklas Zennström tror på Spotify

Spotify växer kraftigt men gör fortfarande stora förluster. I en intervju med Affärsvärlden ger Skype-grundaren Niklas Zennström sin syn på Spotifys förutsättningar att lyckas.

Världens största leverantör av strömmad musik, Spotify,
ökade intäkterna med 74 procent under 2013 och omsatte 747 miljoner euro.
Bolaget gör alltjämt förlust även om den reducerades till 58 miljoner euro
jämfört med 87 föregående år.  Allt
enligt siffror som blev officiella i Luxemburg för några veckor sedan. Spotify
har därmed inte visat någon vinst sedan bolaget bildades 2006.

Just nu pågår ett globalt race bland hundratals olika
strömmande musiktjänstbolag. Det gäller att sätta flaggan i så många länder som
möjligt för att maximera marknadsandelen. Målet är nå tillräckliga skalfördelar
och därmed förhoppningsvis kunna visa vinst. Skivbolagen är nöjda med Spotifys
framgångar då de har lyckats få hela den digitala marknaden att växa. Idag
finns Spotify i 58 länder, främst i Europa och Nord- och Sydamerika med över 50
miljoner användare varav 12,5 miljoner betalande prenumeranter. Det gör Spotify
till världens största betalmusiktjänst.

Spotify ägs av grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon samt
en grupp välkända och framgångsrika investerare som har finansierat bolagets
expansion via ett antal emissioner. Vid varje emission har värderingen av
Spotify stigit. När Spotify tog in 1,9 miljarder kronor för drygt ett år sedan
värderades bolaget till 30 miljarder kronor, eller 4 miljarder dollar. Någon oro
verkar inte finnas för att Spotify en dag ska visa vinst och att den vinsten
blir tillräckligt stor för att kunna ge avkastning på insatt kapital.

Även Sveriges superentreprenör nummer ett, Niklas Zennström,
verkar dela den bilden.

Han grundade Skype, som enligt Affärsvärldens uppskattningar
har dragit in en bra bit över motsvarande tio miljarder kronor på de olika
affärerna kring ip-telefonibolaget.

Han har dessutom extra god insyn i marknaden för strömmad
musik med det egna bolaget Rdio, som inte alls har haft samma framgångsrika
volymutveckling som Spotify.

– Folk lyssnar på musik och det kommer de inte att sluta att
göra. Det produkterbjudandet som gäller nu är en abonnemangsavgift för
strömmande musik med fri tillgång på olika plattformar. Den fungerar bra och det
verkar inte finnas någon anledning att sluta att vara abonnenter, säger Niklas
Zennström till Affärsvärlden.

Han menar att Spotifys över 10 miljoner betalande abonnenter
är en ganska liten penetration av världens befolkning. Det finns fortfarande
väldigt stora tillväxtmöjligheter. Samtidigt finns frågetecken kring
förutsättningarna för lönsamheten.

– Problemet är att det är väldigt små marginaler och att
Spotify är helt beroende av de stora skivbolagen. Det är alltid svårt om man är
beroende av oligopolleverantörer som kan förändra villkoren över en natt.

Han är ändå positiv angående framtiden för strömmande
musiktjänster.

-Jag ser inte att det finns någon annan tjänst runt hörnet
som är bättre. Det skulle isåfall vara en gratis Spotify helt utan reklam.

Niklas Zennström exemplifierar med att det kanske blir någon
stor aktör i en helt annan sektor som kan tänkas ge bort musiken gratis för att
locka abonnenter. Även om risken finns så är risken relativt liten enligt
Niklas Zennström. Till exempel mobiloperatörer ligger nära till hands, men de
har redan lönsamhetsproblem enligt Niklas Zennström och är därmed troligen inte
aktuella.

-Så länge som ett bolag som Spotify drivs av grundarna som
är djupt intresserade, involverade och har en djup förståelse för produkten så
tror jag att de kommer att vara väldigt konkurrenskraftiga.

Niklas Zennström menar att många av de riktigt framgångsrika
bolagen leds av grundarna, som antingen är ”teknologister” eller
produktfokuserade människor.

-Titta på bolag som Google, Facebook och Apple. De är
väldigt svåra att konkurrera ut .

Spotifys grundarduo Daniel Ek och Martin Lorentzon, har löst
ett av två problem som de har föresatt sig att lösa – att skapa en tjänst som är
mer lockande än piratnedladdning av musik. Det andra, att erbjuda en uthållig lönsam
intäktsmodell, är en svårare nöt att knäcka.

 

 

nullnull

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här