Nu går Ericsson hem hos kidsen

Kritikerna sågar den. Kidsen gillar den. Sommarfilmen Tomb Raider gör hursomhelst att Ericssons nästan ett år gamla T20 plötsligt rycks från butikshyllorna. Ericsson knappar in på Nokias försprång i det viktiga ungdomssegmentet.

Detta sker när Ericssons är på väg in i ett joint venture med Sony för att få hjälp med just marknadsföring. En global marknadskampanj knuten till Hollywoodfilmen Tomb Raider, som bygger på det populära dataspelet med samma namn, går hela sommaren i 56 länder.

Kampanjen säljer Ericssontelefoner i just det segment där Nokia sopat banan med alla konkurrenter. Och det går bra, riktigt bra. Ericssons T20 utmanar Nokias 3330, som enligt finnarna kommer att blir världens mest sålda mobiltelefon.

Men Tomb Raider gör att Ericsson plötsligt är ett så kallat valbart varumärke bland många ungdomar. I Norden är det särskilt Ericssons ungdomstelefon T20e som är på tapeten.

Hör hur coolt Ericsson plötsligt blivit bland vissa ungdomar, klicka på filmlänken till höger.

Ericssons filmmarknadsföring utlöser köp av telefoner. Ekonomi 24 har pratat med Teliabutiken, Geab och Europolitan Stores. De bekräftar god försäljning.

”Vi har två kvar i lager. Jag kan inte lägga undan någon, det är först till kvarn som gäller”, säger en säljare på Geab i Nacka.

Den modell som säljer är T20e. Den har funnits i nästan ett år, så filmmarknadsföringen är en relansering.

Det som lockar till köp är reklamfilmen med hjälten Lara Croft i Tomb Raider och att telefonen säljs i ett paket med annat smått och gott. Tomb Raider-paketet innehåller, telefonen, dataspelet, handsfree, ringsignal som är U2:s sound track i filmen och Tomb Raider-ikoner till telefonen.

”Vi har två kvar, en lila och en silver. Kommer du in idag så finns de nog kvar”, säger säljaren på Teliabutiken.

Europolitan Stores i Nacka har ett T20 Tomb Raider-paket kvar i lager.

Tomb Raider-paketet säljs för cirka 2 300 kronor utan abonnemang. Konkurrenten Nokia 3330 kostar cirka 2 600 med liknande funktioner men utan dataspel och handsfree.

”Försäljningen går bra. Vi når helt klart våra mål. Paketeringen med dataspel, ringsignaler och ikoner är lyckad”, säger Mattias Schedvin, marknadschef för Ericsson i Norden.

Produktplaceringen i filmen stöttas av en intensiv tv-reklamkampanj som bygger på filmen. Dealen är att filmbolaget får draghjälp av Ericsson-reklamen och i gengäld visar Ericssons produkter i filmen. Hjälten Lara Croft använder ett Ericsson blue tooth head-set och två Ericssontelefoner i filmen.

”Vi produktplacerade i en Bondfilm 1997. Den här gången fungerar det bättre. Ringsignalen som är filmmusiken och ikonerna som finns i filmen gör att produkten och filmen hänger ihop på ett naturligt sätt”, säger Mattias Schedvin.

Ericsson beräknas investera 75 miljoner kronor på marknadsföring kring filmen, vilket är ett tecken på att Ericsson vill hänga kvar i ungdomssegmentet. Och gå in i Sonyfusionen med ett bra case i portföljen.

”T20 står för en stor del av vår försäljningsvolym. Försäljningen nu visar att kunderna upplever de extra värdena som den här paketeringen ger. Vi visar också för spelindustrin att vi tar det här på allvar”, säger Schedvin.

Hittills har 153 000 svenskar har sett Tomb Raider, som hade premiär vid midsommar. Den ligger trea på biotoppen och infriar därmed precis förväntningarna.

Ungefär lika bra har det gått i USA, där filmen spelat in 115 miljoner dollar. 100 miljoner dollar anses vara en kommersiell framgång för en film i genren.

Funderar du på att se filmen? Gör inte det, om du inte tycker jättemycket om bröstimplantat, silikonläppar och dataspelsaction

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF