Personlig finanskris?

Människor i finansbranschen kämpar på för att rädda vad som räddas kan. Snart kommer motreaktionen: oro, dålig arbetsmoral och uppgivenhet. Chefen kan få en tuff uppgift att hantera anställda i kris.

Erik Spangenberg, legitimerad psykolog, arbetar på Sandahl Partners som har många företagskunder inom finansbranschen och en tät kontakt med flera av Stureplansfirmornas personalavdelningar.

– De rapporter vi får från personalavdelningarna är att ingen av medarbetarna vänt sig till dem för att få stöd, utan man lägger all kraft på att hålla näsan över vattenytan, säger Erik Spangenberg.

– Det kan komma reaktioner som en stor trötthet hos de människor som jobbar mitt i den här krisen. Det kan bli så att folk fortsättet att jobba väldigt hårt men med fel saker, sådant som kanske inte har så stor betydelse för företaget men ändå ger känslan av att man gör vad man kan.

Risk för total förvirring på kontoren inom kort, alltså – några medarbetare tappar sugen och arbetsmoralen medan andra sliter ut sig till liten nytta.

Personer som jobbar i finansbranschen är ofta väldigt lojala medarbetare som ser jobbet som en stor del av sin identitet. Det gör att krisen kan slå hårt på den psykiska hälsan, säger Mikael Westrell, legitimerad psykoterapeut och vd på Brolin & Westrell. På vilket sätt olika medarbetare reagerar är däremot svårt att veta. Främst eftersom det beror på vad respektive person har varit med om tidigare. Kris på arbetsplatsen kombinerat med oro för den egna ekonomin, kan trigga latent oro, kanske från icke bearbetade personliga kriser och utlösa ångest hos vissa personer. Chefen ska inte försöka sig på att värdera medarbetarnas olika reaktioner och säga att vissa personer reagerar rätt och andra fel.

– En chef kanske tycker att en person verkar så cool och pålitlig, medan en annan är hysterisk och tossig. Men vi människor har helt enkelt olika sätt att reagera och så måste det få vara, säger Mikael Westrell,

Vad är då rätt sätt att hantera medarbetare i kris? För det första är det viktigt för chefen att vara närvarande. Inte stänga in sig och stirra på börskurserna, även om reaktionen att vilja fjärma sig från en jobbig situation är förståelig. Det kan vara jobbigt att möta människor i kris, speciellt om de är starkt kritiska mot ledningens sätt att hantera problemen på företaget.

Det är en stor utmaning för ledningen att få folk att känna sig motiverade. Inte bara genom att säga “kom igen nu”, säger Mikael Westrell. Ledningen vinner på att visa empati och inlevelseförmåga.

– Om ledningen visar att den förstår läget är det en bra början. Den chef som visar förståelse för att det känns motsägelsefullt att å ena sidan inte riktigt veta vad som händer och å andra sidan fortsätta jobba som vanligt, visar inlevelseförmåga.

Många chefer kan ha svårt att visa inlevelseförmåga, även om viljan finns. Det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om hur folk i organisationen egentligen mår, speciellt om det handlar om ett stort antal personer. Ett praktiskt tips är att hålla korta avstämningsmöten med ett par, tre medarbetare och be dem berätta om hur de uppfattar läget ute på golvet. Den information som chefen då får kan dels ge guidning till hur man ska agera, dels underlätta kommunikationen med de anställda, till exempel vid stormöten. Då kan chefen referera till det han/hon hört. Det gör att de anställda känner större förtroende och distansen mellan ledningen och personalen har chans att minska.

Bra information är förstås viktig. I krislägen underlättar det om mötena är institutionaliserade. Då har man ett naturligt forum för informationsspridning, det ökar tryggheten för de anställda när det verkligen gäller. Information behövs inte bara när det hänt något särskilt. Ovisshet är demoraliserande.

– Man kan mejla ut att just nu har vi ingen information men att vi återkommer i morgon förmiddag, säger Mikael Westrell.

Erik Spangenberg påpekar att en kris ofta leder till bättre gemenskap i en grupp. Den insikten är viktig för en chef. Det sociala stödet är nämligen d et som hjälper allra bäst i en stressituation och chefen kan se till att ge förutsättningar för att folk ska kunna mötas.

– Ett sätt att stärka känslan av gemenskap är att chefen samlar folk innan de börjar gå hem på fredagen. Och säger att det har varit en tuff vecka, att alla har gjort ett jättebra jobb, och att det inte ser ut som att det kommer att bli bättre på måndag men att vi ska se till att samlas regelbundet och kommunicera det som finns att berätta, säger Erik Spangenberg.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF