Petter Stordalen om samarbetet med Norwegian: Större än euron

Petter Stordalens koncern har annonserat ett joint venture med Norwegian som ska lansera ett "revolutionerande" lojalitetsprogram. I brist på detaljer är det svårt att förstå vad som ska bli unikt med programmet, men sju miljoner medlemmar i potten ger en bra startposition. ”Detta är lika revolutionerande som euron var för Europa”, säger Petter Stordalen till Affärsvärlden.
Petter Stordalen om samarbetet med Norwegian: Större än euron - Norwegian og Strawberry går sammen om bonusselskap
Petter Stordalen under morgonens pressträff. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

”Detta är kanske den största dealen i mitt liv”, sa Petter Stordalen när han tillsammans med Norwegians koncernchef Geir Karlsen annonserade ett gemensamt lojalitetsprogram under en presskonferens under tisdagen.

Stordalens hotell- och resekoncern Strawberry ingår ett 50/50 joint venture med det norska flygbolaget, och ska, med Karlsens ord, introducera ”en helt ny valuta”. Han syftar på de lojalitetspoäng som kunderna kommer att kunna använda flexibelt som betalningsmedel för de två bolagens tjänster. Senare även för ett större utbud, om andra företag ansluter sig till programmet, vilket grundarna hoppas.

”Vi har en ståltro på detta!” upprepade Karlsen flera gånger på podiet bredvid Stordalen, i ett försök att matcha hotellmiljardärens energinivå, när denne använde uttryck som ”jag får gåshud” och ”vi skriver historia”.

Närmare detaljer om programmet kunde företagsledarna däremot inte ge. Eller ens ett svar på frågan vad som gör det nya systemet unikt jämfört med annat poängsamlande, som vid det här laget slåss om uppmärksamheten hos ganska lojalitetsmatta kunder.

Men övertygade var Karlsen och Stordalen. Den senare extra förtjust över att ett flygbolag släppt till den ”kassakista” av bonuspoäng som de vanligtvis ”skyddar som släktsilvret”.

”Inom tolv månader kommer vi att överraska marknaden”, säger Petter Stordalen till Affärsvärlden.

Men mer konkret än så blir han inte.

7 miljoner medlemmar från start

Kanske bör man ändå inte avfärda Strawberrys och Norwegians presskonferens som ett jippo. Med sina elva företag i den nydöpta Strawberry-koncernen, inklusive över 225 hotell, har Stordalen för avsikt att förändra branschen. Och tillsammans med Norwegian har han med en sammanlagd medlemsgrupp från start på mer än 7 miljoner personer totalt, ett försprång.

”Inom 2023 kommer alla att kunna använda sina poäng som en ny valuta. Inget annat företag har lyckats etablera ett gemensamt bolag hittills. Norwegian är en viktig aktör i Sverige och vi kommer att vara ännu mer aktiva där”, säger han och lägger med Stordalen-typisk hyperbol till:

”Detta är lika revolutionerande som euron var för Europa.”

Petter A. Stordalen och Norwegians koncernschef Geir Karlsen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hur mycket har du tänkt tjäna på detta? Finns något mål i form av ökad omsättning, till exempel?

”Det är uppenbart att bägge bolagen lägger stora värden i det här bolaget som vi äger 50–50. Det är också uppenbart att det är ett bolag som kommer att växa mycket framöver. Så det är helt säkert ett stort värde”, säger Stordalen som inte vill nämna några exakta siffror, men tillägger:

”Vi snackar inte om miljoner.”

Skulle ni vara intresserade av att köpa SAS Eurobonus-program? Det har tidigare talats om att det skulle vara till salu.

”De kommer att vara en konkurrent till oss”, konstaterar Stordalen.

Målet med “Strawberry universe” säger han är att vara mer relevant för fler personer oftare.

“Det vi presenterar här idag bekräftar det jag sa i Stockholm för en månad sedan (när namnet Strawberry lanserades, reds. anm.): Alla produkter och tjänster vi erbjuder kommer att bli fantastiska för kunderna.”

Även för näringsidkarna i Norden blir sommaren fantastisk, tror Stordalen, eftersom både den svenska och norska varianten av kronan är svag och lockar till inrikes resor.

Är ingen desertör…

Till fjärran länder har dock många av hans rika landsmän styrt kosan på sistone. Afv har tidigare rapporterat om de många norska miljardärer som flytt landets allt högre skatter. När de kommer på tal säger Stordalen att det för hans del ”aldrig kommer att ske”.

Han vill hellre vara med och påverka hemma och upprepar det budskap för Afv som han tidigare givit uttryck för i Dagens Näringsliv:

”Vår marknad är Norden. Vi ska verka i Norden. Den stora bilden är: Vi lever i världens bästa samhälle. Den amerikanska drömmen har varit död de senaste 30 åren, men den nordiska drömmen lever. Den region som givit oss möjligheterna, ska vi vara med och kämpa vidare för.”

…och inte rädd

I fastighetsbranschen, där Stordalen också har stora intressen via bolaget Strawberry Fields, som investerar med ett ”evighetsperspektiv”, är läget som bekant tufft. Flera av de svenska fastighetsmagnater som han kallat “bästisar”, bland andra Erik Selin och bröderna Paulsson, har sett sina tillgångsvärden sjunka avsevärt.

Hur hanterar du själv känslomässigt situationer då det ser riktigt mörkt ut? Har du varit rädd någon gång?

”Jag styrs inte av rädsla. Jag försöker fylla huvudet med energi och glädje. Det är därför som jag hellre tittar på Ola-Conny i Ullared istället för Succession”, säger Petter Stordalen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB