Plastigt bolag byter fokus

Vem vill inte skugga en marknad värd hundratals miljarder? Plasttillverkaren Nolato gör det med framgång och ska växa inom en annan. Aktien fick orättfärdigt mycket stryk under fjolåret.

“Målsättningen är att erhålla ytterligare någon av de stora mobiltelefontillverkarna som kund.”

Georg Brunstams vd-ord i plasttillverkaren Nolatos snart årsgamla årsredovisning klingade falskt när Torekovföretaget i höstas gick på en av årets största minor i telekombranschen. Då lade taiwanesiska BenQ, världens sjätte största tillverkare av mobiltelefoner, ned sin produktion av Siemenstelefoner. Och BenQ råkade vara en av Nolatos tre största kunder.

Någon ny stor kund har ännu inte presenterats.

På börsen möttes beskedet av misstro. Med engångsförlusten under fjärde kvartalet stannar vinsten för 2006 på 75-100 miljoner kronor. Kursen rasade med 15 procent och ligger fortfarande cirka 25 procent under toppnivåerna från i våras.

Men vad var det som hände? Egentligen inte så mycket. Att kunder överger Nolato är inget ovanligt. För några år sedan var det Electrolux dammsugarfabrik i Västervik som stängde och dessförinnan var det Whirlpools mikrovågsugnar i Norrköping. Problemet den här gången var att BenQ var så stor. Tänk om bolagets största kund, Sony Ericsson, som står för ungefär en fjärdedel av bolagets försäljning, också skulle hoppa av.

Affärsvärlden tror inte det. Risken för att Nolato skulle drabbas av ytterligare stora kundavhopp är överdriven. Bolaget är sedan lång tid intimt lierat med Ericssons produktion av mobiltelefoner och har flyttat produktionen till moderna fabriker i lågkostnadsländer. Nu senast till en fabrik i Malaysia.

Att tro att Sony Ericsson skulle kunna få lägre kostnader hos andra tillverkare är att tro globaliseringen om för mycket. Flera av Nolatos konkurrenter, som finländska Perlos och tyska Balda, har heller inte kommit lika långt i utflyttningen av produktion till låglöneländer.

Att Nolato satsar på att ligga långt framme inom mobiltelefonbranschen, som i år enligt världsettan Nokia väntas växa med ytterligare 10 procent till 1,1 miljarder sålda telefoner, är inte så konstigt. Men Nolatos framtid beror ändå i allt mindre grad på mobiltelefonerna.

I stället är det inom medicinteknik, med en global tillväxttakt som ligger ytterligare snäppet högre, som bolaget nu satsar sitt mesta krut.

– Medical har varit en skandinavisk affär. Nu försöker vi göra den till en europeisk och global affär, säger vd Georg Brunstam som nu är inne på sitt fjärde år som vd.

Ambitionen är alltså uttalad. Det handlar om att växa utomlands bland annat genom förvärv. Som nu senast, i november, när Nolato övertog skånska Medical Rubber, ett av de ledande företagen i världen på silikongummi till medicinsk teknik som bland annat används i implantat, i pacemaker och i dialysmaskiner.

Och resurserna finns till nya köp.

Bolaget har sedan sekelskiftet årligen levererat kassaflöden på i snitt 330 miljoner kronor, utom krisåret 2002, och inget talar för någon annan utveckling i år. Enligt en färsk bedömning som gjorts av HQ Bank är bolaget redan mot slutet av 2007 därmed i stort sett skuldfritt och har möjligheter att köpa bolag för i storleksordningen 700-800 miljoner kronor utan att vinsten per aktie faller.

Men varför expandera just inom affärsområdet medical?

För att lönsamheten där är så mycket bättre, något som bland annat beror på att konkurrensen inte är lika stor som inom Nolatos övriga produktion.

Om de aggressiva uppköp som ledningen nu skissar på blir verklighet, säg en fördubbling av försäljningen inom medicinteknikområdet till 400 miljoner kronor årligen, och om det sker med bibehållen lönsamhet skulle det betyda att bolaget får tre affärsområden som börjar bli jämstora. Även vinstmässigt skulle de bidra med ungefär lika mycket. Säljare saknas inte – bland dem som kommer att uppvaktas finns bland annat läkemedelsbolagen själva som inte sällan har egen produktion som de vill lägga ut.

Ska de affärerna bli verklighet underlättas de antagligen av det faktum att grundarfamiljerna i bolaget, Jorlén och Boström, minskat sitt inflytande de senaste åren. De två familjerna, som för två år sedan ägde drygt hälften av rösterna i bolaget, har sålt ungefär en femtedel av sitt innehav. Ny storägare är i stället

bygg- och fastighetsfamiljen kring Erik Paulsson som under samma tid fördubblat sitt ägande till 18 procent av rösterna och 7 procent av kapitalet.

______________________

Sex frågor till vd och koncernchef Georg Brunstam

Vad kostar BenQ:s likvidation av det tyska bolag som tillverkade Siemens-telefonerna?
– Vi har en risk för förluster på 100-125 miljoner kronor. Det blir en bokning i kvartal fyra.

Har ni hittat ersättningskunder?
– Det är naturligtvis en prioriterad fråga men det är inget jag kan kommentera.

Ni har sagt att ni försöker minska exponeringen inom mobiltelefoni.
– Det har jag aldrig sagt. Vi har en tillväxtstrategi med tre ben att stå på: telekom, medical och industri/fordon. Vi har strategin att växa organiskt på alla områden och kombinera det med förvärv inom medical.

Varför är lönsamheten inom medical högre än inom de andra områdena? Är kunderna, läkemedels- och medicinteknikbolag, mindre priskänsliga?
– Nej. De jagar oss de också. Men det är klart det är lite längre produktlivscykler som gör att vi kanske kan tillverka lite effektivare. Och det är rätt tuffa krav också – vilket gör att konkurrensbilden kanske inte är vad den är inom mobiltelefonin.

Får ni nya konkurrenter inom mobiltelefonin?
– Nej, det vill jag inte säga. Det är en helt global affär men få konkurrenter. Globala kunder och globala konkurrenter.

Hur ser du på konjunkturen just nu i ditt företag. Märks det någon avmattning vid sidan av BenQ-kalabaliken?
– Nej, det tycker jag inte.

_____________________________

AKTIEN:

Vinsterna snart på rekordnivåer igen

Värderingen är låg, direktavkastningen hög, kassaflödet starkt och ledningen har redan vänt ett bolag i kris en gång.

Se där fyra skäl till att köpa in sig i plasttillverkaren Nolato. Skåneföretaget drabbas för all del av engångskostnader under 2006 på upp till 125 miljoner kronor, men redan i år är vinsten av allt att döma tillbaka på rekordnivåerna från 2005, kring 200-250 miljoner kronor, eller uppåt 6,30 kronor per aktie efter skatt.

Utdelningen i vår ser ut att bli i stort sett oförändrad, dubbla bankräntan eller kring 2,40 kronor per aktie, inte minst för att ledningen har behov av att manifestera att förlusten av storkunden BenQ inte ska följas av fler liknande kundförluster.

Signalen från ledningen blir därmed att bolaget är stabilt. Företaget kommer över den här krisen betydligt lättare än vad som skedde för sex sju år sedan när största kunden Ericsson brottades med stora problem.

Bolagets tre divisioner är alla lönsamma i rörelsen och bolaget växer snabbast inom det mest lönsamma området, medical.

Med vinster som i år återgår till det normala värderas bolaget till p/e 11-12 för i år och 10-11 för 2008. Inte dyrt för ett bolag som följer med i efterdyningarna på två stora tillväxtområden, medicinteknik och telekom.

Affärsvärlden ändrar till köp. Aktien är köpvärd upp till cirka 90 kronor, p/e 15 för i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.