Porträtt: En hårding tar över Ericsson
Köksmästaren Per-Arne Sandström är en hårding. Han har gjort kometkarriär inom Ericsson under sina drygt tio år i företaget.
Sandström är alltså inte någon riktig långvägare. Ändå har han hunnit med att jobba med luftburen radar, sålt mobilsystem i Europa, varit chef i Storbritannien och nu senast i USA. Dessförinnan var han på Telia och Philips.
”Han är en hands-on manager. Han sitter inte på sitt kontor, han är en beslutsfattare som är ute på fältet”, säger informationschefen Roland Klein.
”Han har ett fantastiskt track-record. Han genomförde det senaste besparingsprogrammet i USA klart snabbare än på utsatt tid”, säger Klein.
”Han har social kompetens också. När han vrider om armen på dig, så får han dig samtidigt också att förstå att det är nödvändigt”, berättar Klein.
Per-Arne Sandström blir chef för vad man kan kalla provisioning. Att se till att produkter och lösningar finns tillgängliga på ett effektivt sätt. De fem affärsenheterna rapporterar nu till honom och inte Kurt Hellström. Han ska piska på och hålla efter dem så att de organisationerna håller vikt och kondition.
Kurt Hellström slipper alltså halva jobbet och kan koncentrera sig på försäljning, som han är anses vara mycket bra på. Kurt ska bossa för tre nya marknadsområden, där Öst- och Västeuropa och Nord och Sydamerika slagits ihop för att spara in på byråkratin.
Därtill inrättas fem globala kundenheter för att serva Vodafone, France Telecom, Deutsche Telekom, Telefonica och TIM. Dessa rapporterar också till Kurt Hellström.
Strategichefen Torbjörn Nilsson talade redan på Cebit i våras om kommande konsolideringen bland operatörerna. Idag svarar världens tio största operatörer för 50 procent av abonnemangen och trafiken i näten. Nu kom alltså den organisatoriska förändringen för att möta utvecklingen.
Den nya globala säljorganisationen gör också att Ericsson skär kraftigt i de 100 små affärsenheterna.
”Bygger vi en global organisation måste vi minska någon annanstans. Det arbetet har redan börjat. Tyskland svarar nu för alla tysktalande länder. Benelux är konsoliderade. Sverigeorganisationen har ansvar för Norden. Och så kommer vi att fortsätta. Hur långt vi går vet jag inte idag”, säger Roland Klein.
Avknoppningen av konsumentdivisionen till samriskföretaget med Sony bidrar sannolikt till att behovet av lokal närvaro för att serva återförsäljare och distributörer på enskilda marknader minskar.
En annan spännande förändring är att Einar Lindqvist tar över mobila system. Lindqvist har rekonstruerat fastnätssidan som på tre år gått från stora förluster till fina vinster. Nu väntas han rationalisera hårt inom mobila system.
Mats Dahlin, som varit chef för mobila system, får ansvar för försäljningen i det nya stora ffärsområdet Europa som svarar för 50 procent av försäljningen.
Ericsson Management Team CEO Kurt Hellström Försäljning
MARKET AREAS (rapporterar till Hellström): Europe, Middle East and Africa – Mats Dahlin Americas – Gerhard Weise Asia Pacific – Ragnar Bäck GLOBAL CUSTOMER UNITS (rapporterar till Hellström): Vodafone – Nils Grimsmo France Telecom – Guy Roussel Deutsche Telekom – Karl Alsmar Telefonica – to be decided TIM – Massimo Gentili CORPORATE FUNCTIONS (rapporterar till Hellström): Communications – Roland Klein Finance – Sten Fornell Legal Affairs – Carl Olof Blomqvist Marketing and Strategic Business Development – Torbjörn Nilsson People & Culture – Britt Reigo Supply and IT – Björn Boström Technology – Jan Uddenfeldt Chief Operating Officer (COO): Per-Arne Sandström
Produkter och lösningar BUSINESS UNITS (rapporterar till Sandström): Mobile Systems, WCDMA and GSM – Einar Lindquist Multi-Service Networks and Data Backbone – Johan Bergendahl Mobile Systems CDMA – Åke Persson Transmission and Transport – Björn Olsson Global Services – Bert Nordberg SUPPORTING UNITS (rapporterar till Sandström): Switching/Service Platform Development – Anders Wänman Radio Network Development – Urban Fagerstedt Supply – Björn Boström Internet Applications – Lars Boman
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.