Potatislarm skakar matbranschen
”Vi kan inte utesluta att larmet får en effekt på konsumtionen. Detta är oroande för svenskt potatisnäring”, säger Christer Wohlström, näringspolitisk chef på Gröna Näringens riksorganisation, ett organ för bland annat potatisodlarna i Sverige.
Livsmedelsverket har slagit larm om att det cancerframkallande ämnet akylamid kan bildas i stärkelserik mat vid upphettning. Livsmedelsverket har dock inte tillräckligt med forskning i ryggen för att kunna ändra sina kostråd, men konstaterar att de gamla råden att äta mer fiberrik mat så som spannmålsprodukter, frukt och grönsaker, och mindre av feta produkter så som pommes frittes och chips kvarstår. Hårdstekning bör undvikas.
Nyheten kan bli ett hårt slag för potatisodlarna, men också för hamburgerestauranger som säljer pommes frites, liksom för livsmedelsföretag som bland annat säljer friterad potatis i olika former.
I Sverige skördar bönderna 600 000 ton potatis varje år och av den går 200 000 ton till industrin för förädling. De stora kunderna är bland annat OLW, Procordia Food och Estrella.
”Rapporten är oroande för svensk potatisnäring i och med att mycket av potatisen som skördas går till att ta fram chips och pommes frites. Vi känner oro för att konsumenterna känner oro inför produkterna och att konsumtionen därför kan gå ner”, säger Christer Wohlström.
Livsmedelsföretagen och hamburgebranschen är tagna på sängen men vill inte medge att detta kan bli ett hårt slag mot dem. De understryker snarare att de inte kan bedöma vad en sådan här larmrapport kan få för effekt på försäljningen.
McDonalds tar allvarligt på rapporten, men vill inte dra förhastade slutsatser av den.
”Det handlar om forskning som är i ett tidigt skede, andra experter och forskare pekar på brister i forskningen. Vi inväntar ny information om forskningen för att få en tydligare bild”, säger Birgitta Mossberg, presschef på McDonalds, och konstaterar att bolaget inte kommer att göra några förändringar i sitt sortiment.
”Jag kan inte spekulera i vad rapporten kan få för betydelse för vår försäljning”, säger hon.
På Burger King är tongångarna ungefär de samma, de vill heller inte säga något om hur larmet kan påverka deras försäljning.
Procordia Food, som bland annat har varumärket Felix med en rad olika friterade potatisprodukter, räknar dock med att larmet från Livsmedelsverket kan påverka deras försäljning.
”På kort sikt kan försäljningen påverkas negativt. Det är svårt att spekulera vilken omfattning det kan få. Tidigare så har olika larm resulterat i att försäljningen minskat i ett kort perspektiv men sedan återhämtat sig, vi får se vad som händer den här gången”, säger Lars Bengtsson, informationsansvarig på Procordia Food.
”Vi tar detta på stort allvar och inleder ett samarbete med myndigheterna för att få reda på hur och varför akrylamid bildas. Det är dock svårt att säga hur detta kommer att påverka försäljningen av våra produkter”, säger Lise Bergan, informationsdirektör på Kraft Foods som äger chipstillverkaren Estrella.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.