Regeringen vill öka begränsningarna på spelreklamen

Särskilt den aggressiva spelreklamen för exempelvis nätkasino.
Regeringen vill öka begränsningarna på spelreklamen - mobil-spel-700_binary_6970958.jpg

Sveriges regering avser begränsa spelreklamen ytterligare, särskilt den aggressiva spelreklamen avseende farliga spelformer som nätkasino.

Det säger socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i en intervju med TT enligt tidningen Resumé.

Regeringen kommer framöver att få ett förslag på sitt bord om hur detta ska göras, noterar ministern.

Bettingbranschen anser dock att skärpt lagstiftning hotar licenssystemet och pekar på att den så kallade kanaliseringen, alltså andelen av spelandet som sker på den reglerade marknaden och inte på den oreglerade marknaden, har minskat.

Onlinekasinon har särskilt låg kanalisering, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel (BOS), till Resumé.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.