Regionalpolitikens flygande cirkus

Det dyra JAS-projektet tvingar fram neddragningar av flottiljer. Sex ska bli fyra. Regionalpolitiska överväganden väger tungt.

Sverige har valt att satsa stort på ett egenutvecklat stridsflygplan, Jas 39 Gripen. Planen håller nu på att levereras i en takt av ungefär två i månaden till flottiljerna av tillverkaren Industrigruppen Jas, med Saab i spetsen. 204 plan är beställda och slutleveransen beräknas ske 2007.

Jas-projektet är Sveriges i särklass största industriprojekt. Flygplanen, inklusive kringutrustning och vapen, beräknas kosta omkring 100 miljarder kronor. Det är mer än beräknats, dock inte anmärkningsvärt mycket mer med tanke på projektets höga tekniknivå och storlek.

Vi behöver dock inte så många plan som ursprungligen var tänkt. Det säkerhetspolitiska läget har förändrats och för att få råd att använda planen har beställningen krympt, samtidigt som antalet flygflottiljer minskats.

Jas att hyra

Från början talades det om över 300 plan. Men bara 204 beställdes. Nu anses vi inte ha råd med ens så många. ÖB planerar därför att hyra ut eller sälja omkring 40 av planen. Kvar för flottiljerna blir därmed 160 plan, som ska fördelas på åtta divisioner med 20 plan per division.

På vilka flottiljer ska dessa divisioner vara stationerade? Och var ska flygutbildningen äga rum? Det har blivit en seg och svårlöst politisk fråga. Just nu bevittnar vi en uppvisning i den regionalpolitiska cirkus som brukar uppstå när flottiljer och regementen ska avvecklas. Lokala politiker, media och försvarsanställda mobiliseras och rikspolitikerna uppvaktas. Tanken är att riksdagen ska fatta sitt beslut den 16 maj.

Stödja regionalpolitiken

Försvarsanslagen har aldrig styrts efter hur hotbilden ser ut. Det är statsfinanserna som avgör utformningen av vårt försvar.

Målet med försvaret är heller inte enbart att förbereda landet på ett anfall, utan försvaret ska också stödja regionalpolitiken. Det är därför besluten ibland kan te sig underliga.

Sverige har haft 22 flygflottiljer. Det har försvunnit tre-fyra per decennium. Nu finns sex kvar. Det anses vara två för många. Det räcker med en i norr, en i Mellansverige, en i väst och en i söder. F21 i Luleå för norra Sverige bedöms vara självklar, liksom F7 i Såtenäs, utanför Lidköping, för västra Sverige. F7 är flygvapnets första Gripenflottilj och ansvarar för utbildningen av alla Gripenpiloterna i flygvapnet.

Ängelholm och Ronneby

I södra Sverige finns två flygflottiljer, F10 i Ängelholm och F17 i Kallinge, utanför Ronneby. I mars förra året tog riksdagen beslut om att lägga ned F10 och i stället satsa på F17. Det var ett mycket omdiskuterat beslut eftersom politikerna något år innan hade flyttat flygskolan, där alla piloter grundutbildas, från Ljungbyhed (F5) till F10 och investerat 350 miljoner kronor. Lokalpressen talade om F10 som »Europas modernaste flygflottilj« och många, även utanför Ängelholm, upprördes över nedläggningsbeslutet.

Hur kan politikerna ena året göra stora investeringar i en anläggning för att något år senare besluta om avveckling? Hotbilden ändras väl inte så snabbt?

Beslutet att flytta flygskolan 1997 från Ljungbyhed, där den funnits sedan flygvapnets födelse för i år 75 år sedan, var inte genomtänkt. Av olika skäl valdes den flottilj som låg närmast geografiskt, alltså Ängelholm några mil bort. När ett nytt försvarsbeslut skulle tas i fjol och stora besparingar göras tvingades politikerna göra ett val mellan F10 och F17. Det vägde ganska jämnt mellan flottiljerna, enligt en gemensam utredning som gjordes av försvarsmakten och försvarsdepartementet. För F10 talade bland annat de gjorda investeringarna, för F17 miljön och bättre långsiktiga övningsbetingelser.

Det som till slut fällde avgörandet var Ronnebys utsatta läge, med sämre arbetsmarknad och krympande befolkning.

I mellersta Sverige finns två flygflottiljer, F16 i Uppsala och F4 i Östersund. Riksdagen har tidigare beslutat att F16 i Uppsala ska läggas ned. Men det har uppstått strid om förslaget att flygskolan ska flyttas från F10 till Uppsala. Några partier menar att vi därmed får fem flottiljer, andra vill behålla flygskolan i Ängelholm, vilket väckt nytt hopp i Skånekommunen.

Politikerna tvingades be ÖB att göra en ny utredning om flottiljerna och flygskolan. Hans förslag, som kom i mitten av april, har inte gjort det lättare för politikerna. Han förslog nämligen att F4 läggs ned och att flygskolan hamnar i Uppsala, som dessutom ska få finnas kvar som flottilj med en Gripendivision.

Att satsa på Uppsala, en dynamisk kommun med god tillväxt, och lägga ned Östersund, med en relativt svag arbetsmarknad, blir magstarkt för många politiker. ÖB anser dock att Norrland kan täckas med tre Gripendivisioner i Luleå och att det behövs en flottilj i det befolkningstäta Svealand. I väster vill ÖB har kvar Såtenäs och i södra Sverige Ronneby. Därmed verkar loppet kört för Ängelholm.

Centern för Östersund

Hur partierna kommer att ställa sig i flygfrågan är högst oklart. Socialdemokraterna och centern lär stå fast vid förslaget att behålla Östersund, lägga ned Uppsalaflottiljen men flytta flygskolan till Uppsala. Vänstern, som stödde nedläggningen av F10 och F16, vill ha flygutbildningen på Ljungbyhed där Lunds universitets civila flygutbildning finns idag. Miljöpartiet, som ville behålla F10 och lägga ned F17, förordar ett centrum för militär och civil flygutbildning i axeln Halmstad-Ljungbyhed-Ängelholm-Lund. Folkpartiet vill ha grundutbildningen i Ljungbyhed. Kristdemokraterna föreslår att flygskolan tillsvidare stannar kvar vid F10 i Ängelholm. Moderaterna, som sade nej till nedläggningen av F10, vill heller inte ha någon nedläggning av F16.

Det är upplagt för många turer i försvarsutskottet. Grundtips: Östersund räddas, Uppsala läggs ned, flygskolan hamnar i Såtenäs.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.