Rizzo Group ökar förlusten – tyngs av den andra vågen

Sko- och accessoarbolaget Rizzo Group redovisar minskande omsättning och ökad förlust i första kvartalet som tyngts av den andra vågen i coronapandemin.
Rizzo
Skokedjan Rizzo ingår i börsbolaget Venue Retail Group. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Omsättningen sjönk 52,8% till 109,2 miljoner kronor (231,4).

Rörelseresultatet blev -49,3 miljoner kronor (-12,9).

Resultatet före skatt var -56,5 miljoner kronor (-17,1).

Resultatet efter skatt blev -56,2 miljoner kronor (-18,1).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 48,3 miljoner kronor (16,2).

Antalet butiker uppgick till 93 jämfört med 104 butiker samma period föregående år.

Rizzos VD Lars Fins skriver att kvartalet varit tufft för bolaget till följd av den andra vågen av coronapandemin. December innebar en halvering av omsättningen och i januari samt februari blev situationen stegvis sämre. Men samtidigt har en ökad konvertering av besökande kunder till köp setts i Rizzos butiker under kvartalet.

”Vi hoppas och tror att vi nu går mot ljusare tider och att vi ska kunna se förbättringar i trafiken till butik från maj månad”, avslutar Fins med.

Rizzo Group, Mkr Q2-2020/2021 Q2-2019/2020 Förändring
Nettoomsättning 109,2 231,4 -52,8%
Rörelseresultat -49,3 -12,9
Resultat före skatt -56,5 -17,1
Nettoresultat -56,2 -18,1
Kassaflöde från löpande verksamhet 48,3 16,2 198,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets