Sardus: Pålägg vi inte rekommenderar

Hård konkurrens och låg marknadstillväxt känns inte lockande

Trots att Sardus som tillverkar smörgåspålägg under fjolåretökade vinsten med 19 procent, är det svårt att vara positiv tillbolaget. Inte minst därför att vinstlyftet till två tredjedelarberodde på att priset på griskött föll med 25 procent 1998jämfört med 1997. Råvarupriset förväntas inte sjunka mer ochdärmed inte heller hjälpa upp Sardus vinst. Fjolårsvinstenpåverkades även positivt av att försäljningen av produkter somisterband gick bättre än lågmarginalprodukter som skinka ochkassler.Bolaget verkar inom en mycket mogen bransch som karaktäriserasav volymökningar i takt med befolkningsökningen och närmastsjunkande priser. För bolagets största produkt leverpastejer meden omsättning på 250 miljoner kronor växte inte marknaden allsunder fjolåret.Branschen består dels av tre nationella tillverkare Sardus, Scanoch Samfod som alla har mellan 15-20 procent av marknaden.Därutöver finns en hel rad av mindre familjeägda producenter somtillsammans står för 40 procent av marknaden. Dessutom har såkallade private labels, det vill säga handlarnas egna märkentagit en marknadsandel på 9 procent sedan introduktionen1992-1993.Marknadsförhållandena bedöms inte ändras. De regionalaleverantörerna är svåra att införliva i stora enheter och därförsiktar Sardus på en expansion i övriga nordiska länder. Denordiska marknaderna påminner mycket om den svenska i så måttoatt det finns stora korporativa lantbruksägda tillverkare samthundratals mindre tillverkare. Enligt Sardus saknas det dock enstor privat aktör i övriga Norden och det är den rollen sombolaget hoppas spela. Det lär inte bli lätt eftersom prispressenoch tillväxten är densamma som i Sverige.

Tittar på förvärv

Samtidigt som koncernen tittar på förvärv i Norden har manpåbörjat en rationalisering i den befintliga verksamheten. Blandannat har bolaget beslutat att koncentrera tillverkningen iHalmstad från två till en fabrik. Däremot har man inte sett överförsäljningsavdelningen som består av hela femsäljorganisationer med en omsättning på 800 miljoner kronor.Sardus förklarar organisationen med att produktprogrammet är såomfattande att säljarna inte kan fokusera på samtliga produkter.Frågan är ändå om inte den hårda konkurrensen kräver enförändring mot färre produkter och en mer slimmadmarknadsorganisation.Ett potentiellt bekymmer för Sardus är att LRF är både störsteägare och via Scan dessutom bolagets viktigaste konkurrent ochleverantör. Det är ett olyckligt förhållande som hämmarbörskursen.Ytterligare farhågor väcker den pågående mattrenden som går motatt allt mer av konsumtionen sker utanför hemmet. Relativt nyaFast-food-kedjer som Panini, Meaning Green, och Sandys samt deredan etablerade hamburgerkedjorna är ett resultat avmattrenden. I USA där trenden sätts sker en allt större del avmatkonsumtion utanför hemmet. I Sverige är fenomenet inte likaomfattande, men i stigande då fast-foodmarknaden växer medomkring 20 procent om året. Förvisso försöker Sardus hänga påtrenden genom att erbjuda snabbmatskedjorna anpassade produkter,men hittills uppgår affärsområdets omsättning till blygsamma 17miljoner och förlusten skrevs till en miljon kronor.

Sälj: Aktien

Bolaget gjorde i fjol ett resultat på 77 miljoner kronor, vilketmotsvarade en vinst på 5,48 kronor per aktie. I resultatetingick engångskostnader för Halmstadsflytten med 3,5 miljonerkronor. Nyköpta enheter kommer att bidra med cirka 60 miljonerkronor i omsättning och kanske några miljoner kronor tillvinsten 1999. Affärsvärlden räknar med att vinsten på sin höjdkommer att uppgå till 80 miljoner kronor för 1999. Det skulle geett p/e-tal på knappt 11 på 1999 års vinst. Det är inte billigteftersom marknaden inte visar någon tillväxt och konkurrensenfrån private labels inte lär minska. Tidigare har bolaget haftfinfina kassaflöden, men dessa är inte lika attraktiva längrenär investeringarna i verksamheten har ökat. Råvarupriserna varfördelaktiga under fjolåret och någon ytterligare hjälp fråndessa kan inte väntas då branschbedömare spår stigande priserunder hösten. Sammantaget rekommenderar Affärsvärlden sälj påSardus.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB