SAS: Tillfälligt lugn

SAS har fått draghjälp av konjunkturen på den allt tuffareflygmarknaden.

Så har då konjunkturuppgången slagit igenom i SAS siffror. Detär inte så förvånande. Flygbolag påminner om stålverk. De fastakostnaderna är höga och resultaten svänger upp och ned medkonjunkturen. Aktiekursen steg kraftigt redan i somras närplacerarna upptäckte att resandet ökade och att SAS-aktien varundervärderad.Det som möjligen är litet överraskande är attresandet plötsligt ökat så mycket. Första kvartalet varpassagerartrafiken oförändrad jämfört med föregående år. Andrakvartalet var trafiktillväxten sju procent. Särskilt mycket ökadeaffärsresandet, det som flygbolagen tjänar bäst på. Kanskespelar påskens infallande roll.

De ökade intäkterna, liksom en dämpad kostnadsutveckling, leddetill att resultatet före avskrivningar andra kvartaletförbättrades med 421 miljoner kronor till 1.757 miljoner kronorefter att första kvartalet varit ungefär oförändrat. Halvårs–vinsten, resultat efter finansnetto, redovisades till 1.106miljoner kronor (1.178).

För SAS-ledningen måste uppgången vara välkommen efter detsenaste årets hårdnande konkurrens och kamp för att förbättraservicen. Norska Braathens tog förra hösten upp kampen med SASpå den lönsamma Stockholm-Oslolinjen. I april startade Finnairoch dans-ka Maersk flygningar mellan Stockholm och Köpenhamn.SAS har på båda linjerna tvingats sänka priserna kraftigt. Detökade utbudet har dock delvis sugits upp av ökad efterfrågan.Den hårdnande konkurrensen märks på att enhetsintäkten(genomsnittlig trafikintäkt per betald tonkm) på deintraskandinaviska linjerna minskat.

Totalt sett har SAS väl kunnat försvara sina marknadsandelar,heter det dock i rapporten.

SAS positiva utveckling lär hålla i sig ett tag. Ledningensprognos om ett helårsresultat i nivå med 1996 års, det vill säga1.815 miljoner kronor, ligger fast. Den bygger på att denpositiva trafikutvecklingen fortsätter och att kostnaderna hållsi schack. Arbetet med strukturella kostnadsreduktioner iverksamheten fortsätter, vilket skall ge effekter under andrahalvåret och framförallt 1998, heter det i rapporten. Samarbetetmed allians-partnern Lufthansa (i alliansen ingår också blandannat amerikanska United Airlines och Thai) sägs utvecklasenligt plan och ge betydande merintäkter.

Konjunkturen, alliansen och interna åtgärder verkar alltså geSAS litet andrum. På längre sikt kan det dock bli hårda tag.Konkurrensen i Europa har hårdnat betydligt på senare år. En radmindre bolag har tvingat de stora att sänka priserna på vissarutter. Bland andra British Airways och Lufthansa har aviseratnya stora kostnadsnedskärningar samtidigt som bolagen provar nyalösningar som franchising. Alliansen mellan jättarna AmericanAirlines och Britihs Airways (som ännu inte är godkänd), liksomeventuell framtida handel med start- och landningsrättigheter,utbyggnad av flygplatser och ingripanden mot allianser med merakan leda till nya spelpositioner. Priserna i Europa ärfortfarande mycket högre än i USA som avreglerade flygmarknadenför snart två decennier sedan. Frågan är hur stor fördel destora europeiska flygbolagen kommer att kunna dra av sina starkanationella positioner.

På väg upp

SAS Gruppen 6 mån 6 mån Helårmkr 1996 1997 1996Omsättning 17442 18989 35 189Resultat före avskrivning 1975 1936 3668Avkrivning -893 -913 1851Finans netto, valutaeffekter -28 -44 -86Övrigt 124 127 -14Vinst 1178 1106 1717

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma