Shortcut Medias vänder till vinst: ”Väsentligt mindre kostym för 2024”

Filmproduktionsbolaget Shortcut Media redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.
Shortcut Medias vänder till vinst: ”Väsentligt mindre kostym för 2024” - Shortcut
Shortcut Media

Resultatet gynnas av en ackordvinst på 5,8 miljoner kronor.

Omsättningen steg 12,7 procent till 18,6 miljoner kronor (16,5).

Ebita-resultatet blev 4,6 miljoner kronor (-0,8), med en ebita-marginal på 24,7 procent. Justerat ebita-resultat var -1,2 miljoner kronor, vilket tyngs av omstruktureringskostnader och rekonstruktionsarbete.

Resultatet före skatt var 2,9 miljoner kronor (-2,5). Resultat per aktie uppgick till 0,19 kronor (-0,27).

Shortcut Media genomförde en riktad emission om 3 miljoner kronor i december som tillförde eget kapital till verksamheten.

”I och med att vi nu i allt väsentligt avslutat den rekonstruktion som inleddes i augusti 2023 har vi skapat bästa tänkbara förutsättningar för att fortsätta utveckla vårt erbjudande till nya och befintliga kunder”, uppger tillförordnad vd Lennart Larsson i en kommentar.

I skenet av rådande lågkonjunktur noterar vi en försvagad efterfrågan i delar av koncernens tjänsteerbjudanden jämfört med tidigare år. Mot bakgrund av detta fortsätter vi arbetet med att optimera moderbolagets och dotterbolagens kostnader genom anpassning av koncernens storlek och struktur”, uppger Shortcut Media-chefen vidare.

STARK Film avslutar året starkt med ett flertal viktiga slutleveranser under kvartalet, bland annat de dubbla lanseringskampanjerna för Volvo Lastvagnar. Samtidigt märks nu en försvagad efterfrågan till följd av konjunkturläget och ett stort fokus under såväl årets sista månader som i inledningen av 2024 har legat på nyförsäljning, att säkra nya ordrar samt att optimera organisationen, skriver Larsson.

”Vi går in i 2024 i en kostym som är väsentligt nedkrympt och bättre anpassad för att manövrera en marknad som fortfarande är drabbad av den lågkonjunktur som påverkar hela vår bransch”, uppger Lennart Larsson.

Shortcut Media, Mkr Q4-2023 Q4-2022 Förändring
Nettoomsättning 18,6 16,5 12,7%
EBITA 4,6 -0,8
EBITA-marginal 24,7%
Resultat före skatt 2,9 -2,5
Resultat per aktie, kronor 0,19 -0,27
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco