Sigma: På trådlös Europatour

Köpen av brittiska Teleca och franska Intelia visar att Sigma är på väg att etablera sig som en internationell konsultspelare inom mobila lösningar.

Sigma hör till börsens favoriter bland IT-konsulterna. Marknadens förtroende för bolaget grundas på dess kontinuerliga och höga tillväxt som skett med god lönsamhet. Sigmas starka ställning inom kraftigt växande segment som mobila lösningar och inbäddade system har också bidragit till att ge företaget etiketten snabbväxare.

Sigmas fakturering har vuxit med cirka 40 procent per år de senaste fem åren, varav hälften varit organisk tillväxt. Samtidigt har rörelsemarginalen före goodwillavskrivningar pendlat kring 10 procent och efter avskrivningar legat på cirka 8 procent. Under årets första halvår var tillväxten 56 procent och rörelsemarginalen till 9,4 procent. Detta samtidigt som många konsulter, framför allt med inriktning mot administrativ IT, har sett omsättningen stagnera och till och med minska.

Sigma har med sin långa historik av framgångsrika förvärv byggt upp ett stort förtroende för sin tillväxtstrategi. Genom att förvärva små och medelstora konsultföretag till relativt låga vinstmultiplar, i förhållande till hur Sigma värderas, har förvärven därmed mer eller mindre automatiskt skapat stora värden.

Sigma köper i genomsnitt ett företag i månaden. De mindre förvärven görs normalt kontant, plus eventuell tilläggsköpeskilling som kopplas till resultatutvecklingen. Sigmas positiva resultatutveckling visar att det inte handlar om några fantasipriser.

De senaste större förvärven gäller brittiska Teleca och franska Intelia, som båda är verksamma inom mobila lösningar. Teleca förvärvades till ett pris som motsvarar ett p/e tal på 7,5 plus en tilläggsköpeskilling på 90-220 miljoner kronor. Det kan jämföras med Sigma som självt värderas till ett p/e tal på över 90, enligt Affärsvärldens prognos.

Efter dessa båda förvärv har Sigma närmare 400 konsulter som arbetar med mobila lösningar. Det ursprungliga målet från föregående årsskifte att under 2001 nå 300 konsulter inom det mobila området har nu justerats upp till 1.000 konsulter.

Det är framför allt inom detta område som Sigma vill fortsätta sin snabba europeiska expansion. Genom förvärven av Teleca och Intelia har Sigma breddat kundbasen inom telekomområdet, såväl bland operatörer som leverantörer, och minskat beroendet av Ericsson.

Sigmas traditionella industrikonsulting – utveckling av produkter och produktionssystem – får allt mindre betydelse för koncernen. På några år har dess andel av koncernens omsättning minskat från 50 procent till idag runt 25 procent av faktureringen.

VD Dan Olofsson tror att Sigma ska kunna hantera en årlig tillväxt i faktureringen på 50 procent och hålla en rörelsemarginal runt 10 procent även i framtiden. Däremot kan det bli problem att upprätthålla lönsamheten om verksamheten skulle växa ännu snabbare.

I takt med att Sigma växer sig allt större blir det sannolikt också nödvändigt att se över strukturen för företaget. Dan Olofsson har flaggat för att han kan tänka sig att klyva koncernen i tre delar, enligt de affärsområdesindelningar som finns idag, om det skulle vara bra för företagets värde och utveckling.

Erfarenhetsmässigt har det visat sig att alltför stora konsultföretag tappar i lönsamhet. Branschbedömare menar att det går en gräns vi 5-6.000 anställda, det vill säga för Sigmas del en fördubbling från dagens nivå.

Även om flera konsultföretag säger sig sträva efter att vara fullserviceföretag så tenderar overheadkostnaderna att stiga oproportionerligt. Samtidigt blir det allt svårare att upprätthålla den eftersträvade spetskompetensen inom alltför många områden. Alltför breda företag riskerar också att förlora sin profil mot såväl kunder, anställda som aktiemarknaden. Det visar inte minst WM-datas utveckling i år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.