Speqta minskar omsättning och vinst

Mediehuset Speqta minskar såväl omsättningen som vinsten i det andra kvartalet.
Speqta minskar omsättning och vinst - penna-analys-700_binary_6947306.jpg
Omsättningen sjönk 7,5% till 39,7 miljoner kronor (42,9).

Ebitda-resultat blev 19,8 miljoner kronor (23,6), med en ebitda-marginal på 49,9% (55,0).

Justerat ebitda-resultat uppgick till 5,6 miljoner kronor (5,6), med en justerad ebitda-marginal på 14,1% (13,1).

Rörelseresultatet blev 11,5 miljoner kronor (15,8), med en rörelsemarginal på 29,0% (36,8).

Resultatet efter skatt blev 11 miljoner kronor (13,5). Resultat per aktie hamnade på 0,17 kronor (0,20).

”Aktivitetsnivån var fortsatt hög under kvartalet med framgångsrik produktutveckling och lanseringen av Bidbrain, Speqtas SaaS-baserade AI-tjänst för e-handeln. Bidbrain har en fantastisk tillväxtpotential då den riktar sig till den växande globala e-handelsmarknaden. Vinklubben slår nya rekord och Affilijet har fått topplaceringar inom Google ranking vilket bevisar att affiliate-strategin att samarbeta med välrenommerade, ledande mediehus är rätt väg framåt. Speqta har därför ett attraktivt, och mycket konkurrenskraftigt erbjudande inom prestationsbaserad marknadsföring”, skriver företagets VD Fredrik Lindros i rapporten.

Speqta-chefen skriver vidare att AdTech påverkades av den fortsatta omställningen från Shopello till Bidbrain.

”Vårt fokus är att investera för framtiden vilket påverkat lönsamheten men gör affären mer hållbar på lång sikt. Över tid kommer omställningen till Bidbrain att ge bättre lönsamhet eftersom SaaS-tjänsten har en hög bruttomarginal per tjänad krona, vilket är skillnaden mot Shopellos intäkter där bruttomarginalen är lägre med sitt påslag på köpt trafik”, skriver Lindros.

Han fortsätter.

”Speqta har en nischad stark position inom AI och ser stora möjligheter för Bidbrain. Som vid alla lanseringar räknar vi med att det tar lite tid innan vi får de stora volymerna och intäkterna som har högre marginaler jämfört med intäkterna från Shopello. Vi är övertygade om att Bidbrain kommer att öka Speqtas affär avsevärt.”

Enligt Speqta-chefen kommer företaget att fortsätta att leverera tillväxt och god lönsamhet.

Speqta, Mkr Q2-2021 Q2-2020 Förändring
Nettoomsättning 39,7 42,9 -7,5%
EBITDA 19,8 23,6 -16,1%
EBITDA-marginal 49,9% 55,0%
EBITDA, justerat 5,6 5,6 0,0%
EBITDA-marginal, justerad 14,1% 13,1%
Rörelseresultat 11,5 15,8 -27,2%
Rörelsemarginal 29,0% 36,8%
Nettoresultat 11 13,5 -18,5%
Resultat per aktie, kronor 0,17 0,20 -15,0%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco