Handel
Stigande försäljning i dagligvaruhandeln
”Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna. Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Även denna månad står upphämtning i butik för en större andel av e-handelsförsäljningen än hemleverans. Under månaden stod e-handeln för över 70%av tillväxten i dagligvaruhandeln”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel
Under hela 2020 växte branschen med 7,6%, där den fysiska försäljningen i butik var upp 5,2% och e-handelsförsäljningen ökade 94,5%. Under året ökade e-handelsandelen av den totala försäljningen från 3,2 till 6,5%.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.