Stigande försäljning i dagligvaruhandeln

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade med 2,5% under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT

Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6%. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1%.

Uppdelat var den digitala efterfrågan fortsatt hög och försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 143,2%. Hemleverans ökade med 85% och upphämtning i butik med 243%. E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5%, vilket är den högsta andel som uppmätts i Dagligvaruindex.

”Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0%, vilket huvudsakligen beror på att februari i år innehöll en dag mindre än i fjol.