Stororders ger luft under vingarna för flygplansindustrin

Köpsuget verkar starkt vid flygmässan i Dubai. Flygbolaget Emirates lägger order på 100 stycken Boeing 777 och Flydubai beställer 30 stycken 787 Dreamliners. Sunexpress köper 45 stycken 737 MAX och Airbaltic lägger order på 30 Airbus A220-300.
Stororders ger luft under vingarna för flygplansindustrin - Emirates Boeing 777-300ER
Emirates Boeing 777-300ER. Foto: Boeing

Flygplanstillverkaren Boeing bekräftar att de tagit en order på ytterligare 100 stycken 777-flygplan från flygbolaget Emirates. Vidare ökar Emirates sin beställning av 787 Dreamliner med fem flygplan till 35.

Boeing meddelar också om en order på 30 stycken 787 Dreamliners från Flydubai.

Sunexpress, ett joint venture mellan Turkish Airlines och Lufthansa, köper 45 stycken 737 MAX-flygplan och har möjlighet att köpa ytterligare 45.

Flygjätten Airbus får samtidigt en order på 30 stycken A220-300 från det statliga lettiska flygbolaget Airbaltic, som har optioner på ytterligare 20 av samma modell.

Emirates förhandlar också med Airbus om A350-plan.

Åtagandena annonserades vid Dubai Airshow.

REKORDMÄSSA

Sammantaget väntas flygmässan i Dubai sätta rekord, något som sågs senast för ett decennium sedan när det gjordes beställningar för totalt 100 miljarder dollar under en enskild dag.

”Även om sådana höga siffror kan vara utom räckhåll den här gången, kommer frenesin ändå att signalera att flygindustrin är tillbaka efter pandemin, och att flygbolag som vill ta del av tillväxten måste agera snabbt eller riskera att förpassas till botten av en allt längre väntelista för flygplan”, skriver Bloomberg.

Boeing kan också potentiellt börja erhålla order från Kina igen.

Enligt källor till Bloomberg överväger Kina att offentliggöra ett åtagande redan vid APEC-mötet i San Francisco denna vecka, där USA:s president Joe Biden kommer att träffa sin kinesiska motpart Xi Jinping.

Boeing har inte haft några betydande försäljningar av sina 737-plan i Kina sedan 2018, innan två krascher ledde till ett globalt flygförbud för modellen och relationen mellan Washington och Peking försämrades.

Kina är en viktig marknad som väntas stå för 20% av den globala efterfrågan under de kommande två årtiondena, enligt prognoser från Boeing.

Boeings kräftgång i Kina har lett till att rivalen Airbus tagit över ledartröjan. Kina utvecklar också egna flygplan via bolaget Comac.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets