Svenska e-handeln växte med 40% i fjol

Den svenska e-handeln ökade med 40% under förra året. I kronor räknat var tillväxten 35 miljarder kronor. Pandemin gav naturligtvis handeln en skjuts. Det visar Postnords rapport E-barometern, årsrapport 2020.
e-handel, e-handeln
Foto: Claudio Bresciani/TT
E-handeln svarar nu för 14% av den svenska handeln.

”Det är betydligt fler konsumenter som har e-handlat under 2020 och den genomsnittliga konsumenten har handlat för betydligt mer pengar. En stor del av ökningen kommer sig av att väldigt många äldre konsumenter har börjat e-handla, i många fall av ren nödvändighet på grund av oro för smittspridning. Men troligtvis kommer en stor del av de här nya konsumenterna fortsätta att e-handla även efter pandemin”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Dagligvaror uppvisar den starkaste tillväxten, upp 95%. Skönhet och hälsa kom på andra plats, upp 59%. I den kategorin ingår även apotek.

Takten har också ökat under året. I det fjärde kvartalet var tillväxten 56%.

76% av svenskarna (18-79 år) e-handlade under en genomsnittlig månad under 2020. I november och december var andelen som högst, hela 85%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco