Swedbank: Kundernas penningtvättsilska har minskat

Många bankkunder var upprörda efter Swedbanks penningtvättsskandal tidigare i år, men enligt undersökningar har ilskan minskat betydligt. Det sade Swedbanks styrelseordförande Göran Persson till reportrar vid PwC:s Finansdagen i Stockholm, enligt Bloomberg News.

Swedbank tittar för närvarande på alla sina möjliga tillkortakommanden och arbetar med att åtgärda dem.

“Det är mycket bekymmersamt och utmanande för oss, och en mycket svår uppgift som tar upp mycket av min tid”, sade styrelseordföranden som inte vill kommentera frågan om eventuella kommande myndighetsböter.

Samtidigt behöver Swedbank fortsätta utveckla en bank som är en av Europas mest avancerade och effektiva, uppgav han vidare.

Beträffande bolånekonkurrensen uppger Göran Persson att de gamla spelarna SEB och Nordea har blivit mer aktiva igen.

“Det innebär att konkurrensen har intensifierats”, sade han.

Angående regeringens planer på att införa en ny bankskatt sade Göran Persson att det historiskt inte har varit lyckosamt att införa nya skatter på finanssektorn i en tid när ekonomin försvagas.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här