Tillväxt framför allt
Snabbast i fjol växte internetkonsulterna där karismatiska förgrundsfigurer attraherade aktieplacerare och skapade feta tidningsrubriker. Alla skulle de bli störst och bäst.
Webbkonsulterna växte i rasande takt i fjol (exakt hur snabbt beror på hur man räknar). Men tillväxten kostade på och vinstmarginalen blev -7 procent.
IT-konsulterna däremot väntade sig ett mellanår efter rekordåret 1998, på grund av millennieskiftet. Konsultföretagen höjde ändå omsättningen med 26 procent, vilket var en bra bit från 1998 års 33 procent.
Tusenårsoron
Oro för millennieskiftet präglade branschen under en stor del av året och konsultaktierna hade en trist inledning på året. Oron visade sig dock till stora delar obefogad.
1999 karakteriserades också i stor utsträckning av de nya aktörerna, det vill säga internetkonsulterna. Under förra året marscherade Adera, Cell, Connecta, Framfab och Icon Medialab in på börsen och stal showen helt och hållet från de gamla spelarna.
Svåra att särskilja
Förra årets bildade internetkonsulterna en egen bransch. I år slår Affärsvärlden ihop internetkonsulterna med de traditionella IT-konsulterna. Grupperna blir nämligen allt svårare att skilja från varandra, inte minst efter att flera företagsaffärer genomförts mellan de två grupperna.
Internetkonsulterna gick från klarhet till klarhet under året, inte minst på börsen där de blev fjolårets vinnare. Deras tillväxtbedrifter fick dessutom de traditionella IT-konsulternas goda tillväxt de senaste åren att blekna vid en jämförelse. Istället för de traditionella IT-konsulternas tillväxtmål på max 30 procent så nöjde sig internetkonsulterna inte med tillväxtmål på mindre än 100 procent. Bolag som Adera, Icon Medialab, Framfab växte med flera hundra procent under förra året. Kabel New Media var trögast och ökade omsättningen med “bara” 73 procent.
Djärva utlandsprojekt
Internetkonsulterna har också varit betydligt djärvare. Tanken är att utnyttja Sveriges internetförsprång i andra länder. Längst har Icon Medialab gått. 54 procent av bolagets omsättning förra året kom från utländska marknader. Expansionen kostar dock pengar och förra årets förlust blev 296 miljoner kronor.
Men konkurrenterna avskräcks inte. De tänker gå samma väg som Icon. Adera, Framfab, Cell och Connecta/Information Highway ska alla växa utomlands.
Internetkonsulternas våghalsiga strategier har fått stora återverkningar bland de traditionella företagen. Skillnaden i värdering mellan de nya och de gamla aktörerna ledde till en omläggning av strategin hos de traditionella spelarna. Plötsligt sysslade alla med internet. De gjorde allt för att få den eftertraktade internetstämpeln och därmed en högre värdering på börsen.
Hellre hög tillväxt än god vinst
Bolagen höjde också tillväxtambitionerna under förra året och gjorde i många fall avsteg från den gamla lönsamhetsstrategin. Placerarna föredrog hög tillväxt framför god vinst, och konsultföretagen anpassade sig snabbt.
Skillnaden i värdering och glidningen mellan branscherna bäddade för den konsolidering som många bedömare länge förutspått. Startskottet blev affären mellan Framfab och Guide i slutet av förra året. Genom att börsen gav sin välsignelse så öppnades dörren för fortsatta fusioner. Det satte fart även på de traditionella konsultföretagens aktiekurser. Sammanslagningarna Cell/Mandator och Connecta/Information Highway har följt i år.
Affärsvärldens traditionella indelning i A, B och C-lag visar på lite förändringar i branschen (se separat ruta). Ny i A-laget är HiQ, ett renodlat konsultföretag inriktat på telekombranschen. HiQ gick in på börsen under förra året och har högst förädlingsvärde per anställd i hela gruppen. Än mer imponerande är att bolaget klarat detta i kombination med en stark tillväxt. Även nykomlingen Cyber Com kvalar in i A-gruppen. Vinstmarginalen är på gränsen men bolaget ökade omsättningen med 98 procent i fjol.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.