Emissionsguiden
Tre flaggor i Katalysens företrädesemission

Katalysen Ventures har fastställt villkoren för sin företrädesemission av aktier som kan tillföra bolaget 8,4 Mkr brutto. Kapitalanskaffningen kan komma att utökas med en övertilldelningsemission om 3 Mkr.
Kapitalet ska användas till att finansiera nya investeringar, stärka den operationella kapaciteten, stödja portföljbolag i exit-processer, samt till att säkra finansiell flexibilitet.
Emissionsguiden hissar tre flaggor för emissionen.
Kapitalbehov i trängt läge
Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.
Katalysen ser ut att vara i behov av ett likviditetstillskott omgående.
Bolagets VD Anders Dahlgren kommenterar:
“Bolaget har ett kapitalbehov, men läget är inte akut. Likviditeten har stärkts genom förtida lösen av optioner samt försäljning av andelar i en nyligen genomförd VT-transaktion, där värde skapats på kort tid och möjliggjort affären.”
Stor rabatt (initialt)
Stor rabatt vid riktad emission är en klar varningssignal. Men även vid företrädesemission så visar det på stor ovilja från garanter och/eller befintliga storägare att ställa upp.
Teckningskursen är satt till 6 kr per aktie. Det innebär en rabatt på höga 35,9% (TERP) kontra tio dagars viktad genomsnittskurs innan villkoren publicerades.
Anders Dahlgren kommenterar:
“Rabatten är anpassad till rådande marknadsförutsättningar och syftar till att möjliggöra ett brett deltagande från våra befintliga aktieägare.”
Bristfällig information
Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information rörande nyemissionen. Hit räknas också klart vilseledande eller slarvig kommunikation.
Vad emissionskostnaderna väntas uppgå till framgår inte. Emissionskostnader är viktig information som vi anser att bolagen initialt bör dela med sig sin bästa bedömning av.
Anders Dahlgren meddelar att emissionskostnaderna kommer att redovisas i Katalysens informationsdokument. Det väntas publiceras den 23 juni och Emissionsguiden återkommer eventuellt med en ny artikel i samband med det. I annat fall kommer nästa artikel i anslutning till utfallet.
Läs även:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.