Trio:Ny, men osäker skepnad

Trio ligger långt fram på det heta området för datorintegreradtelefoni. Men konkurrens är på väg - och den ser tuff ut.

Förra månadens byte från SBI-listan till O-listan fårsymbolisera programvaruföretaget Trios nystart. Förknippat medstora förluster, misslyckade företagsförvärv och oklar strategihar bolaget gjort helt om. För ett år sedan bytte bolagetledning och fick en ny huvudägare, norska investmenthusetKistefos. Men framför allt har bolagets affärsidé och verksamhetändrats helt och hållet. Efter ett år av konsolidering är det nuupp till bevis.

Affärsidén

Den ursprungliga affärsidén var att utveckla och sälja programsom gör det möjligt att skicka fax till och från persondatorer.Trio lyckades sälja ett stort antal program och blev ganskakänt, även utomlands. Men bolaget lyckades aldrig nå lönsamhetutan tyngdes av stora förluster som späddes på av misslyckade förvärv.Men 1997 köpte Trio två bolag, Preseco och Objecta, inom etthelt annat område, kallat datorintegrerad telefoni. Bolagensrespektive program har integrerats med Trios program på ungefärett år. Det är på det här nya programmet (kallat Present Office)som Trios hela verksamhet bygger idag. Det som fanns kvar av dengamla rörelsen såldes av precis innan årsskiftet.Datorintegrerad telefoni är samlingsnamnet för ett antal olikatjänster som uppkommit i gränslandet mellan data och telekom.Genom att knyta ihop ett företags televäxel med datanätverketblir det till exempel enklare att hantera inkommande samtal,meddelanden till personalen samt knyta ihop denna hanteringmellan flera olika kontor. En annan del av området kallastalsvarssystem, som gör det möjligt att förvandla digitaltlagrad data till tal. Det är en typ av tjänst som exempelvisbanker använder för att ge service till sina kunder.Rätt använt kan således datorintegrerad telefoni effektiviseraverksamheten och förbättra servicen i ett företag. Därför spåsockså marknaden växa. Enligt en undersökning som Trio hänvisartill i ett prospekt inför O-listenoteringen spås den europeiskamarknaden för den här typen av lösningar växa med 200 procent1999.

I Sverige väntas dock tillväxten bli lägre, bland annat därföratt svenska företag redan kommit långt på området. På Trios tvåhuvudmarknader, Sverige och Norge, har bolaget redan en högmarknadsandel. Strategin är därför att erövra nya marknader, iförsta hand Danmark och Storbritannien.Flera olika partners fungerar som återförsäljare av Triosprogram. De viktigaste är tele- och datakomleverantörer somTelia, Telenor och Dotcom (ingår i Enator). De säljer Triossystem parallellt med televäxlar från de stora telekomjättarnasom Ericsson, Lucent, Alcatel med flera.Konkurrensen utgörs också av produkter från just dessatelekombolag. Deras produkter har dock inte varit likaavancerade som Trios då området dataorintegrerad telefoni intehar prioriterats högt. Men risken för Trio är att det ändras itakt med att den här marknaden växer och blir mer strategisk.

Mygga bland drakar

Då får Trio det tufft. Bolaget är en mygga jämfört med dessadrakar, och resurserna för att satsa på produktutveckling därmedbegränsade. Utvecklingen kommer att gå snabbt de närmaste åren.En trend är att företag kombinerar sina fasta telefoner medmobila telefoner och system. En annan är att internet och såkallad IP-telefoni förändrar företagens telefoni. För att hängamed i utvecklingen kommer det att krävas storautvecklingsinsatser. Trios ledning flaggar för att det kan bliaktuellt med närmare samarbeten med andra bolag. Det kan hellerinte uteslutas att Trio köps upp, då sannolikt av något telekombolag.

Aktien: Neutral

Försäljningen av den gamla verksamheten ger Trio ettresultattillskott 1998. Affärsvärldens prognos är ändå enförlust. Ledningen har flaggat för att det även blir förlust iår.Trio värderas lägre än flera andra av börsens programvarubolag iförhållande till omsättningen (p/s-tal). Det beror sannolikt påbolagets trista historia, att bolaget i liten utsträckning finnsutanför Norden samt en relativt svag tillväxt 1998. För att fåupp tillväxttakten krävs det att Trio lyckas på nya marknader.Bolagets program ligger långt fram, men erfarenheten säger attdet långt ifrån är en garanti för succé. Det handlar om attkunna sälja och marknadsföra sig. Här är Trios, relativtoprövade ledning, nyckeln. Den som tror på ledningen, eller chansar påett uppköpsbud köper Trioaktien. Affärsvärldens råd är emellertid attavvakta, men noga följa nyhetsflödet under året.

Trio

9 månmkr 1998 1998p 1999pOmsättning 79 110 115Res f skatt -12 -12 -10Kurs – 14 -Börsvärde – 180 -P/s-tal – 1,6 –

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.