Vinnare och förlorare på uppköpsracet

Efter två jätteaffärer på kort tid försöker Marketwatch ta fasta på vilka aktörer som är de stora vinnarna och förlorarna på en uppköpsboom.

Under onsdagen presenterades två jätteaffärer. Oljebolaget Shell lade bud på BG Group på närmare 70 miljarder dollar och läkemedelsbolaget Mylan erbjöd 30 miljarder dollar för Perrigo.

Många experter spår nu en våg av bolagsaffärer framöver till följd av rekordlåga räntor och rusande börskurser. Det skriver Marketwatch.

För investerare kan uppköp vara goda nyheter. Den som exempelvis hade BG Group i portföljen fick se sina aktier stiga med 40 procent i värde efter Shells bud. Dock brukar det budande bolagets aktie sjunka i anslutning till att affären blir offentlig. Om fusionen blir framgångsrik kan det förstås ge en värdeökning även för aktieägarna i den förvärvande parten. Enligt Boston Consulting Group är chansen 50 procent att affären medför mervärde för dessa aktieägare. Enligt LEK Consulting är den bara 40 procent.

En självklar vinnare på en bolagsfusion är vd:n. Den som basar över bolaget som agerar köpare får ofta behålla jobbet och styra över ett större bolag efter fusionen. Och ju större bolag, desto tjockare lönekuvert, visar data från Bloomberg. Vd:n för det uppköpta bolaget brukar oftast bli av med jobbet, men blir emellertid rikligt kompenserad genom förmånliga avtal. Ett bra exempel på det är Helge Lund som blev vd för BG Group för bara två månader sedan. Om Shells köp går igenom får han visserligen lämna sin post men kan få 25 miljoner pund i avgångsvederlag, enligt The Independent.

För vanliga medarbetare är en bolagsfusion inte lika lukrativ som för bolagets vd. Oftast innebär fusionen nedskärningar på personalsidan och lägre löner. Efter att Kraft Foods fusion med Heinz aviserades i mars förväntas tusentals medarbetare få lämna sina jobb.

Konsumenterna tillhör oftast också förlorarna på den här typen av sammanslagningar eftersom ett konkurrerande bolag försvinner. Men en fusion kan också innebära lägre priser. Om affären exempelvis leder till kostnadsbesparingar kan dessa komma konsumenterna till godo, skriver Marketwatch.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.