Flygbolag
Vinstras för Ryanair

Lågprisbolaget Ryanairs nettoresultat föll drygt 20 procent till 243 miljoner euro under det brutna räkenskapsårets första kvartal, april-juni. Det framgår av delårsrapporten och är i linje med bolagets prognos.
Biljettpriserna föll med 6 procent men det motverkades av att icke-biljettrelaterade intäkter steg.
De två svagaste marknaderna var Tyskland och Storbritannien. I den förstnämnda har Lufthansa kunna sälja prissänkta biljetter efter att ha köpt Air Berlin medan resandet i Storbritannien hämmas av brexit, enligt Ryanair.
Leveranserna av Ryanairs första 5 B737-Max-plan har försenats till “antagligen tidigast januari” och Ryanair räknar nu med att ta emot bara 30 MAX-leveranser till sommarsäsongen 2020, mot tidigare 58, vilket kommer att sänka tillväxttakten för sommaren 2020 från 7 till 3 procent.
Bolaget behåller sin prognos om en i stort sett oförändrad vinst före skatt för hela räkenskapsåret 2020 och att den hamnar i intervallet 759-950 miljoner pund.
“Nuvarande svagt biljettläge har fortsatt in i andra kvartalet (juli-september, reds anm) och vi räknar med att biljettpriserna sjunker cirka 6 procent under försa halvåret”, heter det.
För helåret spår Ryanair att biljettpriserna landar i lägre delen av intervallet minus 2 till plus 1 procent. Bolaget räknar med att trafiken växer med 7 procent till över 152 miljoner passagerare, något lägre än tidigare guidning på grund av Boeing Max-leveransförseningarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.