AFV: För höga förväntningar i klädkedjan
SÄLJ Efter att ha levererat god lönsamhet räkenskapsåret 2016/2017 tappade Kappahl stilen rejält under det första kvartalet i räkenskapsåret 2017/2018. Omsättningen föll med nära 8 procent och rörelsevinsten med 38 procent.
Analytikerna räknar med att svackan är tillfällig och spår en rörelsemarginal på nära 9 procent under de närmaste åren. Affärsvärlden ser en betydande risk i att de prognoserna kommer att behöva skrivas ner – och då är Kappahl-aktien inte särskilt billig.
Mer lokala klädkedjor som Kappahl och MQ har problem på flera fronter. Dels är deras koncept för svaga för utrullning i flera länder, dels möter de hård konkurrens från stora globala spelare som H&M och Inditex som med nya koncept hela tiden söker sig till nya segment. Lägg därtill e-handeln som snabbt förändrat marknaden. E-handlarna tar marknadsandelar och kan jobba med klart lägre bruttomarginaler.
Kappahls försök att hålla uppe priserna och sälja mer till fullpris höll i bara i ett år. Affärsvärlden ser en klar risk att såväl bruttomarginalen som rörelsemarginalen viker framöver.
På tillväxtsidan har Kappahl bara levererat 1 procents årlig tillväxt senaste tio åren. På en allt mer konkurrensutsatt marknad är det svårt att tro på något tydligt trendbrott i positiv riktning.
Affärsvärlden sänker rekommendationen ett snäpp till sälj.
Detta är en kortversion av Förväntningarna är för höga. Prenumeranter kan logga in och läsa hela texten här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.