Ica förlorar marknadsandelar

Livsmedelskoncernen Ica tappar fart. Sveriges största matvarukedja förlorar marknadsandelar.
Ica förlorar marknadsandelar - per-stromberg-ica-affarsvarlden-700_binary_6865102.png

Livsmedelskoncernen Ica, som på onsdagsmorgonen presenterade sin kvartalsrapport, går knackigt. Nu är i stället lillkusinen Axfood bäst i klassen.

Den väldiga branschmotorn Ica är sedan många år störst i Sverige med ungefär halva den svenska marknaden under sig. Men dominansen har underminerats på senare tid, en trend som håller i sig. Det framgår när bolaget på onsdagen presenterade kvartalsrapporten för perioden april – juni 2017.

Av rapporten framgår att den svenska dagligvarumarknaden i det andra kvartalet i år ökade med 6,1, enligt branschorganisationen HUI:s beräkningar.

Icas försäljning under samma period ökade från fjolåret med 4,8 procent, eller 4,0 procent för jämförbara butiker.

Siffrorna från matvarujätten tyder med andra ord på att Ica-förlorar marknadsandelar. Det vill inte Icas vd Per Strömberg medge. Han hävdar i den färska kvartalsrapportens vd-ord att olika data indikerar att Ica-butikernas försäljning utvecklats nära marknaden.

Ica tycks dock tappa fart. Bolagets försäljning växer rejält mycket långsammare än vad Axfood, konkurrenten med livsmedelskedjor som Willy och Hemköp, gör.

Axfood-koncernen, som redovisade halvårsrapporten under juli, ökade försäljningen med 9,4 procent under andra kvartalet och med 6,4 procent under första halvåret. Motsvarande siffror för Ica är 4,8 procents ökad butiksförsäljning under andra kvartalet, och 2,6 procent under första halvåret.

Ica-aktien faller troligen när handeln drar igång på onsdagsmorgonen. Investerare gillar inte när företag som är i en branschledande position oväntat tappar mark.

Till onsdagens väntade kursfall bidrar också det faktum att rörelsevinsten under halvåret blev lägre än väntat, om fastighetsförsäljningar räknas bort.

Icas rörelseresultat på 1 259 miljoner kronor för det andra kvartalet ska ställas mot att analytikerna i SME Direkt hade räknat med ett rörelseresultat på 1 302 miljoner kronor.

Det justerade rörelseresultatet uppgick under kvartalet till 1 094 miljoner kronor. Här väntades en något högre siffra, 1 154 miljoner.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets