Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Ingen klarhet i modejätten

2019-03-15 14:52
H&Ms Nils Vinge, IR-ansvarig, och Karl-Johan Persson, vd, presenterar företagets bokslut under en pressträff i Stockholm Foto: Marc Femenia/TT

Den digitala dimman ligger fortfarande tung över H&M – trots försäljningsökningen.

Till en början såg det bra ut. När H&M i morse presenterade sina försäljningssiffror för perioden mellan december och februari kom siffrorna in knappt över förväntan. I lokala valutor lyckades det svenska modeföretaget få upp omsättningen med fyra procent. I pengar handlade det om 51 miljarder kronor, mot 46,2 miljarder kronor under samma period period förra året.

I de inledande analytikerkommentarerna var det också många som tyckte att det såg ut som att H&M var tillbaka på banan igen.

Men när börsen öppnade började aktien sjunka. Efter några timmar hade H&M tappat nästan fem procent.

– Aktiekursen hade gått tidigare i veckan, förmodligen på spekulation om att konsensus låg lite för lågt och att företaget skulle överraska, säger Fredrik Ivarsson, analytiker på Kepler Cheuvreux.

Av de analytiker som följer H&M har 15 en sälj- eller underviktsrekommendation, enligt Wall Street Journals sammanställning, medan bara 3 rekommenderar köp eller övervikt. Den genomsnittliga riktkursen är nu 129 kronor, strax över dagens kurs på lite över 136 kronor.

Konsensus har legat väldigt stabilt de senaste månaderna. En förklaring till det kan vara att H&M:s framtid fortfarande ligger just i framtiden.

De senaste månaderna har H&M knutit till sig ett par digitala affischnamn. I december började Cambridge Analytica-avhopparen Christopher Wylie på företaget, enligt Bloomberg efter att ha bjudits på rostad blomkål av självaste vd:n Karl-Johan Persson. Och från och med i maj kommer Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi på KTH, att ingå i styrelsen.

Bortom de här mer synliga ansatserna handlar det för H&M om att ta steg inom dataanalys, automation och artificiell intelligens – och att därigenom få en bättre e-handelsplattform, bli bättre på att få rätt kläder till rätt plats, att läsa trender och att producera mer av det som kunderna vill ha.

– H&M är trots allt en av få aktörer som kan investera stora belopp i det här. Många har sågat deras affärsmodell, men det är inte alls så att de är efter på det digitala planet, säger Fredrik Ivarsson.

Hur det går med H&M:s framtid är inte helt lätt att utläsa ur vinterns försäljningssiffror. Och frågan är om det blir så mycket lättare vid den kvartalsrapport som presenteras om två veckor, den 29 mars.

De flesta bedömare tror att det dröjer minst ett halvår innan det går att sätta ett inledande betyg på omställningarna.

För H&M är det än så länge vänta och se som gäller.

Johan Anderberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom