Ingen klarhet i modejätten

Den digitala dimman ligger fortfarande tung över H&M – trots försäljningsökningen.

Till en början såg det bra ut. När H&M i morse presenterade sina försäljningssiffror för perioden mellan december och februari kom siffrorna in knappt över förväntan. I lokala valutor lyckades det svenska modeföretaget få upp omsättningen med fyra procent. I pengar handlade det om 51 miljarder kronor, mot 46,2 miljarder kronor under samma period period förra året.

I de inledande analytikerkommentarerna var det också många som tyckte att det såg ut som att H&M var tillbaka på banan igen.

Men när börsen öppnade började aktien sjunka. Efter några timmar hade H&M tappat nästan fem procent.

– Aktiekursen hade gått tidigare i veckan, förmodligen på spekulation om att konsensus låg lite för lågt och att företaget skulle överraska, säger Fredrik Ivarsson, analytiker på Kepler Cheuvreux.

Av de analytiker som följer H&M har 15 en sälj- eller underviktsrekommendation, enligt Wall Street Journals sammanställning, medan bara 3 rekommenderar köp eller övervikt. Den genomsnittliga riktkursen är nu 129 kronor, strax över dagens kurs på lite över 136 kronor.

Konsensus har legat väldigt stabilt de senaste månaderna. En förklaring till det kan vara att H&M:s framtid fortfarande ligger just i framtiden.

De senaste månaderna har H&M knutit till sig ett par digitala affischnamn. I december började Cambridge Analytica-avhopparen Christopher Wylie på företaget, enligt Bloomberg efter att ha bjudits på rostad blomkål av självaste vd:n Karl-Johan Persson. Och från och med i maj kommer Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi på KTH, att ingå i styrelsen.

Bortom de här mer synliga ansatserna handlar det för H&M om att ta steg inom dataanalys, automation och artificiell intelligens – och att därigenom få en bättre e-handelsplattform, bli bättre på att få rätt kläder till rätt plats, att läsa trender och att producera mer av det som kunderna vill ha.

– H&M är trots allt en av få aktörer som kan investera stora belopp i det här. Många har sågat deras affärsmodell, men det är inte alls så att de är efter på det digitala planet, säger Fredrik Ivarsson.

Hur det går med H&M:s framtid är inte helt lätt att utläsa ur vinterns försäljningssiffror. Och frågan är om det blir så mycket lättare vid den kvartalsrapport som presenteras om två veckor, den 29 mars.

De flesta bedömare tror att det dröjer minst ett halvår innan det går att sätta ett inledande betyg på omställningarna.

För H&M är det än så länge vänta och se som gäller.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco