RevolutionRace stiger i debuten

RevolutionRace säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet direkt till konsument. Aktien noteras idag på Stockholmsbörsen. Är aktien fortsatt köpvärd?
RevolutionRace
Foto: RevolutionRace

Intresset för att teckna aktier i RevolutionRace (86 kr) var stort. Det formella namnet i börssammanhang är RVRC Holding. Erbjudandet var ”kraftigt övertecknat”. Här intill finns en podd-intervju med VD och medgrundare Pernilla Nyrensten.

Revolution Race

Erbjudandet i samband med noteringen uppgick till drygt 2,4 miljarder kronor och bestod av befintliga aktier. Ingen nyemission genomfördes således. Grundarna sålde aktier för 632 Mkr och huvudägaren Altor sålde aktier för 1,7 miljarder. Övriga ägare sålde för 100 Mkr.

Teckningskursen var 75 kronor motsvarande ett börsvärde på cirka 8,5 miljarder kronor. Aktien handlas i skrivande stund till 86 kronor, en uppgång på 15%.

Revolution

Affärsvärlden synade aktien inför noteringen och landade i ett teckna-råd – åtminstone för tillväxtinvesterare som accepterade den höga värderingen.

RevolutionRace har uppvisat en mycket stark tillväxt sedan starten 2013. Senaste tolv månaderna omsatte bolaget 732 Mkr. Hög kvalitet och ett konkurrenskraftigt pris är två viktiga konkurrensfördelar. En annan framgångsfaktor är att bolaget använder sig av en direktförsäljningsmodell utan mellanhänder.

Produktportföljen består av 190 olika produkter som utvecklats internt. Den största produktkategorin är byxor av olika slag (68% av omsättningen). Exempelvis för vandring, skalbyxor, outdoorjeans och mjukisbyxor. Bolaget har en stor andel återkommande kunder, som under 2020 stod för 46% av omsättningen. Att Revolution har en lojal kundbas är positivt.

En central värdedrivare för aktien framöver är att tillväxten håller i sig. Vårt samlade intryck är att pandemin fungerat som en katalysator för friluftstrenden generellt och att försäljningen har påverkats positivt.

Andra snabbväxande och höglönsamma konsumentbolag som använder sig av direktförsäljningsmodell till konsument (D2C) värderas högt. Desenio (säljer ramar och posters) samt RugVista (säljer mattor) är två sådana exempel.

I tabellen nedan visas hur några andra bolag med exponering mot näthandel och/eller friluftstrenden värderas.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2022E EV/Ebit 2022E EV/Sales 2022E Ebit-marginal 2022E % Årlig tillväxt 2021-2023 %
RevolutionRace 32,6 24,7 6,9 28,0 25,0
Desenio 32,6 23,7 5,6 23,7 29,5
Rugvista 30,9 22,8 4,3 18,8 16,0
Boozt 175,4 36,5 25,0 1,6 6,5 15,2
BHG Group 95,6 28,1 20,2 1,5 7,3 9,9
Lyko 52,2 43,0 33,3 1,9 5,7 23,4
Fenix Outdoor 38,9 17,6 14,0 2,4 17,4 4,3
Thule 73,0 27,7 20,9 4,4 21,1 5,3
Genomsnitt 107,7 33,9 25,0 3,6 15,0 19,8
Källa: Affärsvärlden / Factset

RevolutionRace värderas nu högre än både Desenio och Rugvista på våra estimat för 2022E. Enbart Lyko värderas högre. I vår IPO-analys landade vi i ett riktvärde på 91 kronor på sikt. Dagens börsdebut är godkänd.

I våras noterades RugVista som har en liknande affärsmodell. RugVista-aktien var i princip oförändrad första veckorna på börsen. Därefter har uppvärderingen kommit (+39% sedan teckningskurs).

För den tålmodige finns säkert ytterligare potential i RevolutionRace. Men samtidigt går det inte att sticka under stol med att värderingen är hög. Vi intar en neutral hållning.