Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Saablar, vilket projekt

2018-12-19 18:00

Första gången Affärsvärlden skrev om Kai Johan Jiang var i juni 2012 på tidningens humorsida ”Citatet”, där vi citerar och, om sanningen ska fram, raljerar lite med våra kolleger i mediebranschen och personerna vi bevakar.

– Med kombinationen svensk ingenjörskonst, japansk spetskompetens inom elektronik och tillgångar på den kinesiska marknaden ska Saab bli en elbilsproducent i världsklass, hade Kai Johan Jiang då sagt till Svenska Dagbladet.

Det var några veckor efter att Nevs hade köpt Saab Automobiles konkursbo.

I Affärsvärlden ställdes detta citat bredvid den nederländske affärsmannen Victor Mullers uttalande två år tidigare på bilsalongen i Genève, då hans bolag Spyker nyss hade köpt Saab från General Motors.

– Vi har stora planer, vi har ett enastående stöd från alla tänkbara institutioner i Sverige, så jag är övertygad om att vi kommer att göra Saab till en lönsam, oberoende biltillverkare.

Underförstått, här kommer Kai Johan Jiang, nästa hopplösa opportunist som tror sig kunna rädda det som är ohjälpligt förlorat. Själv trodde jag att Nevs skulle köra i diket inom ett par år. Högst!

Om Kai Johan Jiang lyckas rädda Saab – eller Nevs, som bilen numera heter – är ännu för tidigt att säga. Men han har onekligen kommit mycket längre än vad i stort sett alla trodde för drygt sex år sedan. Men vägen dit har inte varit lätt och Kai Johan Jiang har blivit gråhårig på kuppen. Läs Lotta Dinkelspiels intervju på sidan 18.

Chefredaktör

God jul och gott nytt år!

Nästa nummer av Affärsvärldens magasin kommer ut den 10 januari 2019. Affärsvärlden.se och vår nya tilläggstjänst Analys+ rullar på som vanligt alla dagar utom röda.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet