Analys Björn Borg
Björn Borg – dags att gå lång kalsong?
Stockholmsföretaget Björn Borg (börskurs 28,35 kronor 8/1) är mest känt för sina underkläder men designar och säljer även sportkläder, skor, väskor med mera. Produkterna säljs mestadels via externa kanaler även om Borg har ett mindre antal egna butiker. Intäkterna ligger runt 700 Mkr.
Företaget har ägt rätten till Björn Borg-varumärket sedan 2006 och var något av ett tillväxtfenomen för tiotalet år sedan. Men efter finanskrisen har det varit tuffare. På de stora marknaderna, Sverige och Holland, har tillväxten bromsat in. Det senaste årets totala produktförsäljning av Borg-varor växte inte alls, utan låg kvar kring på 1,5 miljarder kronor.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här