Björn Borg – dags att gå lång kalsong?

Det var länge sedan Björn Borg imponerade med sin tillväxt men under ytan börjar det kanske röra lite på sig. Satsningen på sportmode gick bra i fjol och i år kommer vinsteffekten av slopad royalty att slå igenom i siffrorna på ett positivt vis. Då ser aktien ut att köpas till 11–12 gånger vinsten vilket trots allt lockar för ett varumärkesbolag.

Stockholmsföretaget Björn Borg (börskurs 28,35 kronor 8/1) är mest känt för sina underkläder men designar och säljer även sportkläder, skor, väskor med mera. Produkterna säljs mestadels via externa kanaler även om Borg har ett mindre antal egna butiker. Intäkterna ligger runt 700 Mkr.

Företaget har ägt rätten till Björn Borg-varumärket sedan 2006 och var något av ett tillväxtfenomen för tiotalet år sedan. Men efter finanskrisen har det varit tuffare. På de stora marknaderna, Sverige och Holland, har tillväxten bromsat in. Det senaste årets totala produktförsäljning av Borg-varor växte inte alls, utan låg kvar kring på 1,5 miljarder kronor.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco